Waarom kietelt mijn onderbuik als je eroverheen streelt?

Ik ben een meisje van 16jaar, en vanaf mn 3de ofzo heb ik het al... Ik heb t nog nooit specifiek met iemand over gepraat omdat ik dacht dat het normaal was, maar nu twijfel ik..
Ik heb een soort lijntje onder in mn buik (net onder mn blaas) van links naar rechts, en wanneer je dat aanraakt krijg ik een apart gevoel waardoor het heel erg kietelt.. Het is precies een lijntje soort van, want 3 cm naar boven of 3 cm naar onder, voel ik niks wanneer je t aanraakr.. Kan iemand me misschien uitleggen wat dit is? En of het normaal is?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Biologie
4.1K

Antwoorden (1)

Je hoort mensen wel eens praten over de onderbuikgevoelens. Veel mensen nemen dat niet serieus, maar in de onderbuik heb je wel degelijk een apart zenuwstelsel. Bij de een is dat wat gevoeliger dan bij de ander, maar de speciale kriebels in de buik zijn dus wel degelijk serieus.
Er is een documentaire gemaakt door Cécile Denjean.
Denjean stelt in haar documentaire Le ventre, notre deuxième cerveau dat de 200 miljoen neuronen (zenuwcellen) in onze buik, ook wel 'lage hersenen' genoemd, onze spijsvertering, ons microbioom en ook gevoelens aansturen.
De onderbuik is dus een heel gevoelige plek in je lichaam en het is dus ook heel normaal, dat je daar (vaak plezierige) kriebels voelt.