Zijn wij mensen genetisch gezien voor 60 procent gelijk aan bananen?

Ik las in het boek 'De meeste mensen deugen', dat mensen voor 60% genetisch gelijk zijn aan bananen. Dat is toch bizar? Ik ben heel erg benieuwd of dit klopt of dat dit een fabel is. Het zou echt grappig zijn als het menselijk lichaam overeenkomt met een banaan.

5.9K
ronron1212
3 jaar geleden
Een banaan heeft weinig genetisch materiaal dus een banaan zal veel van de mens hebben maar niet andersom
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212 een banaan heeft meer genen dan een mens.

Antwoorden (3)

Ja, dat klopt. Het meeste genetische materiaal (die 60%) codeert voor het maken van cellen en het functioneren van de cellen.
Dat heeft niets te maken met uiterlijke kenmerken.
Reddie
3 jaar geleden
Genuanceerd: Ja.
De precieze percentages etc verschillen wat afhankelijk van hoe je dit definieert/berekent, maar mensen en bananen hebben inderdaad grote genetische overeenkomsten. Dat komt omdat de meeste genen zogenaamde 'housekeeping genes' zijn en dienen voor basale functies van de cel (zoals energieproductie; celdeling, etc). Maar een relatief klein deel van de genen bepaalt of die cel samen met andere cellen een mens of een banaan vormt.
tinus1969
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
lees dit eens
gewoon nederlands
https://nl.quora.com/Hoe-komt-het-dat-mensen-50-genetisch-identiek-zijn-aan-bananen
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212, een antwoord van iemand die gene deskundige is zelf ook toegeeft 'Ik weet er het fijne ook niet van dus neem dit wat ik zeg ook maar gerust met een korreltje zout erbij. ' Het klopt iig niet wat hij zegt.
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 en jou verhalen kloppen dan wel?
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212 ik baseer mij in ieder geval niet op bronnen die zelf al melden dat ze het ook niet weten.
Nee. Het is niet 60 procent maar 50 procent. En dat is evenveel als fruitvliegjes.
De 60 procent heeft betrekking op goudvissen.
Bon: Trouw. Artikel: De mens en het DNA van een banaan, 19 mei 2012.