Kan een vader met rood haar en een donkerblonde moeder (donkerbruin) , een blonde dochter krijgen ?

Ik ken zo'n stel. Ik vraag me af of de vader wel de vader kan zijn.

Toegevoegd na 15 minuten:
En er is ook nog een dochter met zwart haar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Het beste antwoord

Jazeker kan dat. Heb ik geleerd bij de biologieles. Je erft de haarkleurgenen van beide ouders. De mengeling van genen zorgen ervoor hoe jij eruit komt te zien. Wanneer je zelf kinderen krijgt, is het een soort kansspel welke genen bij elkaar komen. Het kan dus voorkomen dat twee ouders met bruine haar (of een vader met rood haar en een donkerbruin moeder) een heel erg blond kindje krijgen. Het zit allemaal in de genen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

haha dat weet je toch nooit, tenzij er een dna test komt maar dan hoeven ze het nog niet tegen iedereen te vertellen.

de haarkleur zit in de genen, je kunt ook eigenschappen hebben van je grootouders of hetzelfde als neven en nichten.

zo ken ik ook iemand die blond haar heeft terwijl de ouders allebei bruin haar hebben, de vader is wel echt de vader, want dat kind heeft heel veel andere eigenschappen wel van haar vader qua uiterlijk.

rood haar is wel weer dominant, maar het kind kan toch een andere haarkleur krijgen van bijv haar oma, of tante etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ene pigment is weliswaar dominant over het andere, maar dat is het slechts procentueel. Ieder kind kan dus van vele generaties terug nog bedeeld worden met een pigment wat nog maar weinig deel uitmaakt van de beschikbare genenpoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn zoon werd knalrood met krullen geboren.
vandaag de dag is dit stijl en blond.
mijn zusje heeft pijpekrullen mijn broertje tegen kroes aan, en ik stijl. we hebben allemaal wat van onze vader dus het een is gewoon overheersend dan de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vele kinderen zijn blond in de jeugd, kan best dat de bewuste dochter later dus ook donkerblond wordt. Als de vader zelf niet twijfelt over de afkomst, zou ik me ook geen gedachtes over maken. Waarschijnlijk beschikken de ouders over genen met een scala aan haarkleuren.

*De moeder van Leo en Ryan is afkomstig uit Ghana, de vader uit het Duitse Potsdam.

Het komt hoogstzelden voor dat er binnen een tweeling verschillen van huidskleur zijn. Zeker als er geen verschillende vaders in het spel zijn. En in dit geval staat vast dat de vader beide jongetjes heeft verwekt. De laatste keer dat FOK! daar over berichtte was trouwens twee jaar terug toen in Groot-Brittannië Kerry Richardson beviel van een wit/zwarte tweeling. De foto hieronder is van dat bericht.*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig afgelopen weekeinde bij 'Willem Wever' gezien...

Je krijgt van je vader en van je moeder resp. twee pigment genen mee. Eén is licht en de ander donker. Van de vader is het donkere gen in dit geval oranje. De dochter kan alleen rood haar krijgen als de moeder ook drager is van dit oranje gen. En als zij dit niet is en ze dus ook niet kunnen matchen is het volstrekt onmogelijk dat de dochter rood haar krijgt...

De kans dat de match er komt is na ik begrepen had nog geen 11%...

Zo simpel is het...