Zijn er ook gangbare namen voor onze tenen?

Grote teen, kleine teen maar we hebben duim, wijsvinger middelvinger, ringvinger en pink

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

Er bestaan behalve grote teen en kleine teen geen officiële namen voor de middelste drie tenen. Artsen en wetenschappers gebruiken Latijnse namen. Hierbij heet de grote teen Digit I Pedis, de teen daarnaast Digit II Pedis, enzovoort. Onderscheid maken tussen de beide voeten kan ook, daarvoor gebruik je sinister voor links en dexter voor rechts. Dus de ‘ringteen’ van je rechtervoet heet Digit IV Pedis Dexter en de middelste teen van je linkervoet Digit III Pedis Sinister.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Had het daar over met een vriend en vroeg me af hoe tenen te benoemen
Antoni
3 jaar geleden
De medisch-wetenschappelijke namen zijn natuurlijk niet gangbaar in het dagelijkse taalgebruik van leken, wat de informatie uit het antwoord overigens niet minder interessant maakt! Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Teen vind je over de namen van de tenen:
"De binnenste teen wordt grote teen genoemd en de buitenste teen de kleine teen. Vaak worden de andere drie tenen van binnen naar buiten de tweede, derde en vierde teen genoemd." Er is dus geen ingewikkeld antwoord op jouw vraag...