Wat bepaalt de intelligentie van een organisme?

Een van de vragen die gesteld werd op het examen over neurowetenschappen was deze (ook: Waarom zijn wij slimmer dan olifanten?). Deze vraag vind ik te algemeen.. Ik weet niet wat de professor specifiek wilt als antwoord. Wij hebben volgende aspecten behandeld omtrent geheugen: cerebellum, hippocampus, Ca2+, LTP en LDP, AMPA en NMDA receptor, cyclic AMP response element binding protein, metaplasticity, memory consolidation, synaptic scaling. Als antwoord kan ik dus een verhaaltje schrijven waarin deze elementen gecombineerd voorkomen... Maar deze spelen een rol in geheugen... Dus ik weet niet of intelligentie hiermee te maken heeft. Over intelligentie hebben wij op cellulair niveau bijna niets gezien. Weet er iemand wat de prof zou willen als antwoord?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
MasterSword
4 jaar geleden
Er zijn ook mensen die niet veel slimmer zijn dan dieren, of een simpel organisme.
(Je kunt ze herkennen aan hun agressief of gewelddadig gedrag. )
Samenwerken en goede sociale communicatie dat is intelligent. Een computer is ook maar domme hardware dat niks doet zonder software,
maar een AI op een computer lijkt intelligent. En hoe kan het dat een schimmel ( slijmzwam ) altijd de kortste weg vind ?
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/slimme-slijmzwam-vindt-zijn-weg/ Er zijn veel vormen van intelligentie. En ik denk dat jou vraag te moeilijk is om te beantwoorden.
( soms moet je zelf het antwoord vinden. )

Antwoorden (2)

Intelligentie wordt bepaald door het vermogen om overeenkomsten en verschillen op te merken in waarnemingen, zich in de ruimte te oriënteren, te redeneren, plannen te maken, problemen te doorgronden en op te lossen, in abstracties te denken, ideeën en taal te begrijpen en te produceren, informatie op te slaan in het geheugen en daar weer uit op te halen, te leren van ervaringen. Ook bij ‘hogere’ diersoorten zoals chimpansees zijn vermoedelijk bepaalde functies van de intelligentie zoals taalbegrip werkzaam die vergelijkbaar zijn met die van mensen. Aangeboren slimheid of intelligentie wordt ook wel aangeduid als begaafdheid of talent. Intelligentie is ten slotte een kenmerk van de persoonlijkheid. Bij de een is de intelligentie, of zijn bepaalde facetten van de intelligentie, sterker ontwikkeld dan bij de ander. Zo kan bijvoorbeeld de een makkelijker een taal leren en de ander zich sneller oriënteren in een ruimte. Hierbij spelen de sociale achtergrond, opleiding en cultuur echter een belangrijke rol.
In de neuropsyhologie houdt men zich bezig met de functies van het brein en de relatie daarvan met gedrag. Het in kaart brengen van de verschillende functies wordt soms gedaan door middel van dierproeven, waarin verschillende hersendelen worden vernietigd of juist gestimuleerd. De voornaamste bron van informatie in de neuropsychologie vormen echter mensen met een hersenbeschadiging. Deze kan gevolg zijn van diverse factoren, zoals schotwond, hersenschudding, tumor en hersenbloeding. Doordat de hersenen zulke complexe structuren bevatten, is het vaak het eenvoudigst om de hersenen te onderzoeken aan de hand van geblokkeerde of verzwakte elementen.
De biochemie zal in deze wetenschappen een belangrijke rol spelen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik denk dat het bewustzijn waar je mee geboren wordt bepaalt hoe intelligent je bent.
Het brein zit bij iedereen ongeveer hetzelfde in elkaar maar het bewustzijn stuurt het brein aan.