Waardoor ontstaat douchekriebel?

Een vriendin krijgt na het douchen enorme kriebel, vooral op haar benen.

Als kind had ze daar al last van. Daarna jarenlang niet of bijna niet. Sinds kort is de douchekriebel weer helemaal terug.

Wat is de oorzaak van deze douchekriebel, en wat kan er eraan doen?

Cryofiel
4 jaar geleden
in: Biologie
2.5K
Amadea
4 jaar geleden
Hier staan al diverse tips: https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/84260/hele-lichaam-jeukt-douchen-douchegel/
Pieterke
4 jaar geleden
Misschien toch een lichte vorm van waterallergie.

Antwoorden (1)

Jeuk na het douchen kan een aantal oorzaken hebben.
1. De eerste oorzaak is vrij onschuldig en simpel op te lossen. De oorzaak ligt dan in een uitgedroogde huid. Op de huid bevindt zich een vetlaagje, dat er onder andere voor zorgt, dat het vocht in de huid niet verdampt nadat je onder de warme douche vandaan komt. Als je zeep gebruikt, die de huid ontvet laat dit vetlaagje los en droogt de huid uit. Dit is simpel te verhelpen, door na het douchen een bodylotion of olie te gebruiken.
Mogelijk is je vriendin veranderd van zeep/doucheschuim, waardoor het vetlaagje op de huid oplost. In dat geval zouden de jeukklachten kunnen verminderen of verdwijnen als ze weer terug overstapt op de oude zeep.

Verder zijn er nog twee mogelijke oorzaken, die medisch van aard zijn:
2. De oorzaak kan ook een vorm van netelroos zijn. Bij netelroos kan jeuk ontstaan en de huid kan rood worden door contact met water. Dit water hoeft overigens niet warm te zijn.
3. Tot slot kan de oorzaakpolycytemia Vera zijn. Dit is een aandoening, waardoor te veel rode bloedlichaampjes in het bloed zitten. Patiënten hebben hevige jeuk na het douchen, maar meestal zijn er meer symptomen zoals hoofdpijn en problemen met zien.