Hoe keert de membraanpotentiaal terug naar zijn rusttoestand na een actiepotentiaal?

Tijdens depolarisatie stromen de Na+ ionen de cel in, waardoor dit positiever wordt t.o.v. de buitenant. Om de binnenkant weer negatiever te maken stromen de K+ ionen naar de buitenkant (repolarisatie). De ladingsverdeling herstelt wel, (positief buiten en negatief binnen), maar buiten de cel zijn er nu veel K+ ionen dan binnen en binnen de cel zijn er meer Na+ ionen dan buiten. Op welke manier keert de cel terug naar zijn rusttoestand (veel Na+ buiten dan binnen en veel K+ binnen dan buiten). Ik weet dat dan de Na/K pomp een rol speel, maar dit was toch alleen voor actief transport? Hoe kan deze pomp actief werken als de twee ionensoorten met hun concentratiegradient mee kunnen diffunderen? Kan iemand dit aub gedetailleerd uitleggen? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (2)

Volgens mij heb je ionen verwisseld.
Tijdens depolarisatie gaan de Natrium kanalen wijd open en stromen de K+ ionen de cel in, waardoor dit positiever wordt t.o.v. de buitenkant. Daarna verloopt het als volgt:
De Natrium-Kalium pomp pompt telkens een Na+ ion naar binnen en een K+ ion naar buiten. Dat is plus tegen plus uitwisselen, en kost dus geen energie. De Natrium poorten staan open, maar zijn nu te klein om Kalium door te laten. Door het concentratieverschil (osmose) lekt er Na+ naar buiten. De Na+ concentratie is binnen en buiten hetzelfde wegens de open Natrium kanalen, terwijl er K+ naar buiten is gepompt. Nu is de buitenkant positief, en de binnenkant minder positief, ofwel negatief.
Reddie
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zou je aub een bron willen sturen? Want op de meeste sites staat het anders
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Gokhan1999 Reddie is de bron
Om te snappen hoe een membraan terugkeert naar zijn russtoestand, is het van belang om te begrijpen wat er precies gebeurt bij depolarisatie. Volgens wikipedia:
"Als de (..) grenswaarde (in het Engels: threshold) bereikt wordt, begint een proces van zichzelf versterkende activatie. Dit komt doordat er spanningsgevoelige kanalen in de celmembraan zitten die opengaan boven deze waarde."
Er gaat dus eerst Na+ naar binnen; pas daarna gaat er K+ naar buiten, en vindt er repolarisatie/hyperpolarisatie plaats. Zodra die (hyper)polarisatie heeft plaatsgevonden, gaan die spanningsgevoelige kanalen weer dicht.
Zodra die spanningsgevoelige kanalen dicht zijn, kan de Na/K pomp weer Na+ en K+ uitwisselen en de oorspronkelijke toestand weer herstellen.
Mbt je deelvraag: "Hoe kan deze pomp actief werken als de twee ionensoorten met hun concentratiegradient mee kunnen diffunderen?" Zodra er repolarisatie heeft plaatsgevonden, kunnen de ionen niet meer met hun concentratiegradient mee diffunderen, omdat de spanningsgevoelige kanalen dicht zijn.
tinus1969