Staan de ogen van Aziaten echt een beetje scheef?

Of in ieder geval schever dan een 'normaal' Europees oog? Of ligt dat alleen aan de Epicanthische vouw, en lijkt het dus alleen zo?

erotisi
5 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Antwoorden (1)

Nee, het is alleen de Epicantische vouw die deze indruk wekt.
Chinezen, Japanners en andere Mongoolse volken hebben een huidplooi die het ooglid en de ooghoeken bij de neus deels bedekt. De plooi, die de ogen een scheef aanzien geeft, is een vetlaagje, vermoedelijk uit de tijd waarin de voorouders van Mongoolse volken in ijskoude poolstreken woonden. Het vet isoleerde en beschermde tegen de kou. Ook maakt de plooi de ogen smaller, waardoor ze niet verblind raken door het weerschijnsel van sneeuw en ijs. Deze zogeheten epicanthusplooi loopt van de neus tot de buitenste ooghoeken.
Het uiterlijk van het Aziatische oog wordt dus alleen bepaald door het ooglid. Daardoor kan het oog er rond, smal, amandelvormig, driehoekig, schuin, etc. uitzien.
SimonV