Specifiek stessgebied in hersens. Waar kan dit op duiden?

Ik heb met enige regelmaat periodes dat ik een drukkend gevoel/gevoel van stress ervaar in een hele specifieke regio van mijn hersens. Het voelt altijd alsof het redelijk specifiek op een plek in mijn linker hersenhelft plaatsvindt.

Nou kan het natuurlijk heel goed zijn dat ik mij die regio inbeeld, of dat die regio helemaal niet zo specifiek is, maar ik heb de regio, zoals ik hem ervaar aangegeven in het plaatje bij deze vraag.

Op het moment dat ik niet lekker in mijn vel zit, dan is dit meestal de regio waar ik een irritante stress voel. Het is geen pijn, maar gewoon een drukkend gevoel. Voor mijzelf gebruik ik altijd als metafoor dat het lijkt alsof een tuinslang dichtgeknepen wordt.

Dit gevoel kan soms weken en soms wel maanden aanhouden, met als gevolg dat ik passief word, mijn zelfverzekerdheid drastisch afneemt, twijfel over mijzelf toeneemt en nog meer onaangename persoonlijkheidstrekken uitvergroot worden. Ook trek ik mij in dit soort periodes vaak sociaal wat terug.

Het vreemde is, dat als dat drukkende gevoel in die regio weg ebt, en dat kan soms al binnen een dag zijn, dat die symptomen die ik schets ook opeens beduidend minder worden. Alsof ik opeens weer ademruimte heb, en weer zin heb om dingen te ondernemen, mij weer vrijer voel, weer meer zin heb om dingen te ondernemen.

Herkent iemand dit soort specieke zeurderige 'drukregio's' die leiden tot dit soort symptomen? Is er iets specifieks bekend over dit gebied? En waar zou dit verder op kunnen duiden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga ik binnenkort ook maar eens doen inderdaad. Maar ik dacht er hier misschien wel mensen waren die iets vergelijkbaars herkenden. Ik ben benieuwd naar hun ervaringen.

Het beste antwoord

Ja dat kan.... dat zou te maken kunnen hebben met dat in dat specifieke gedeelte van je hersenen de aderen wat kleiner in doorsnee zijn of een beetje stugger of iets dergelijks... Als je bloeddruk dan stijgt (stress) zal je daar dan als eerste druk ervaren...
Heb zelf ook zo'n regio en dit is de uitleg die ik kreeg van een vaatchirug!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joh?! Echt waar? Nou dat vind ik dan misschien nog zorgwekkender dan wat ik in gedachten had. Vond de vaatchirurg het een zorgwekkend fenomeen? Wat zei hij/zij er verder over (indien van toepassing)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou dan lijken te betekenen dat dit drukkende gevoel niet de oorzaak is van mijn gemoedstoestand, maar het gevolg van mijn gemoedstoestand (stress, etc.). Dat zou heel goed kunnen natuurlijk. Misschien ook wel logischer ook eigenlijk. Of misschien is het verband helemaal niet zo simpel zoals ik het nu stel. Hmmm. :-/

Andere antwoorden (1)

Het kan zijn dat je behoorlijk worstelt met de oplossing van een probleem hoe je ergens mee om moet gaan. Ik heb daar ook ervaring mee.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als een bepaald probleem is opgelost heb je een tijd geen last. Maar na een tijdje pak je andere zaken aan. Ik ziew het als een worsteling in je onderbewustzijn die die stres veroorzaakt. Zie het maar positie als "groei" verschijnselen.
Ik ben benieuwd of meer mensen dit zo hebben ervaren of nog ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan heel goed inderdaad. Dat is ook eigenlijk wel zo. Maar ervaar jij dan ook stress in zo een redelijk specifiek gebied?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat bij mij midden over het hoofd van voren naar achteren...het gevoel als of er iets in je hoofd zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja inderdaad ja. Zo voelt dat wel ja. Bedankt voor je antwoord/reactie in ieder geval. +