Bestaat in het dierenrijk ook verschil in ruimtelijk inzicht tussen mannetjes en vrouwtjes?

Bij mensen hebben vrouwen gemiddeld minder gevoel voor richting en snelheid, en minder ruimtelijk inzicht, dan mannen. Daardoor kunnen vrouwen minder goed fileparkeren dan mannen.

Ik kan me niet voorstellen dat een vrouwelijke vogel iets vergelijkbaars heeft, want dan zou ze bijvoorbeeld net áchter haar nest landen, of steeds net náást die tak landen.

Is zo'n verschil in ruimtelijk inzicht ook in het dierenrijk bekend?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
AWM
13 jaar geleden
Dat ligt eraan hoeveel vodka je cavia opheeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 alleen al vanwege het plaatje! Haha.

Het beste antwoord

Verschil in ruimtelijk inzicht is het gevolg van de verschillen in de dagelijkse taken die traditioneel bestonden in onze grottentijd. Er zijn vele diersoorten waar mannetjes en vrouwtjes verschillend gedrag 7 skills vertonen. Zo kunnen de vrouwtjes van de weefvogel geen nesten bouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ruimtelijk inzicht lijkt me bij beide sexen van een dier van belang, ze moeten beiden aan voedsel komen en zeker bij de jagers!

Bevers en kraaien bijv hebben een enorm ruimtelijk inzicht en daar is zeker geen verschil tussen mannetjes en vrouwtjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik neem aan dat dat (net als bij de mensen) zeker het geval is, vooral bij vogels waarbij het mannetje voor voedsel zorgt (of andersom). je zal het alleen niet snel merken, omdat de taakverdeling niet snel zal veranderen. bovendien hoeven ze ook niet in te parkeren op zaterdagochtend bij de albert heijn:-)