Als je bijv. 1 kubieke cm. lucht in ademt en weer uitademt, adem je dan ook weer precies 1 kubieke cm. lucht uit? Of nemen je longen stoffen op

als je bijvoorbeeld 1 kubieke cm. lucht in ademt en weer uitademt, adem je dan ook weer precies 1 kubieke cm. lucht uit? of nemen je longen stoffen op waardoor je minder lucht in ademt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Antwoorden (3)

Je longen neem zuurstof op en geven koolstofdioxide weer af. Dit adem je dan weer uit. Zal dus qua volume redelijk gelijk zijn aan wat je inademt, al moet je er wel rekening mee houden dat de lucht die je uitademt meestal warmer is dan de lucht die je inademt. Warmere lucht heeft een groter volume.
13 jaar geleden
Je ademt naast de lucht ook wat meer vocht uit.
Zoals gezegd, de zuurstof wordt deels "vervangen" door CO2, is wel hetzelfde volume maar wel zwaarder in gewicht. Echt toegevoegd wordt er waterdamp (H2O)

Het volume wordt ook bepaald door het temperatuur verschil tussen buitenlucht en de 37 graad die je warm bent... zomers is het effect daarvan gering, 's winters aanzienlijk meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dichtheid van CO2 is 1,98 kg/m3 En dat is groter van die van O2 (1,429 x 10^-3)
Dus je kan zeggen dat als alle zuurstof in je lichaam wordt opgenomen dat er meer lucht uit komt, want die is in de vorm van CO2

De lucht bestaat voor 21% uit O2 en voor het grootste deel uit N2 (stikstof) en nog 1% edelgassen..
Voor die 21% komt dus CO2.

Je kan dan wel zeggen dat je 1 cm3 inademt maar er komt meer voor in de plaats terug.