Hoe komt het dat mannen meer testosteron hebben dan vrouwen?

Hoe komt het eigenlijk dat mannen meer testosteron hebben dan vrouwen?
Laten we hierbij uitgaan van de evolutie theorie en de atheïstische manier van denken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Edraket
6 jaar geleden
Bij de evolutie is gebleken dat mannen met meer testosteron een grotere kans hadden op nakomelingen .
Hierdoor is de testosteronspiegel bij mannen langzaam toegenomen tot de hoogte waarop hij zich thans bevindt. Bij vrouwen is de testosteronspiegel blijkbaar niet relevant voor het aantal nakomelingen.

Antwoorden (1)

Vanuit de evolutie gezien waren de mannen doorgaans de jagers, die daarvoor veel kracht nodig hadden. Daar hielp onder meer testosteron bij: het stimuleert de groei van spieren.

Daarnaast bezit testosteron talrijke andere belangrijke functies voor mannen:
- Bij de ontwikkeling van het embryo zorgt het voor de ontwikkeling van de mannelijke primaire geslachtskenmerken (onder andere externe geslachtsorganen); zonder testosteron ontwikkelt een embryo zich vrouwelijk.
- Tijdens de puberteit zorgt het voor de ontwikkeling van de mannelijke secundaire geslachtskenmerken (onder andere stemhoogte, groei van penis, balzak, lichaamsbeharing en skeletspieren).
- Na de puberteit zorgt testosteron voor het in stand houden van het mannelijk voortplantingsapparaat, de mannelijke vormen en de productie van sperma.

Vrouwen hebben in mindere mate ook testosteron.
Bij mannen en vrouwen speelt het een rol bij het libido.
Testosteron zorgt ook bij vrouwen voor de groei van schaamhaar tijdens de puberteit.
SimonV