Kan men een nieuw gen inplanten bij een volwassen persoon?

Ik zou graag het Tatcher-gen hebben, dat zo genaamd is naar Margaret Tatcher die slechts 4u slaap per nacht nodig had.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook met het Thatcher-gen kun je niet structureel toe met 4 uur slaap per nacht. Mensen met dit gen hebben nog steeds zo'n 6 uur slaap per nacht nodig. https://dekennisvannu.nl/site/artikel/De-genetica-van-kort-slapen/4057 https://www.volkskrant.nl/buitenland/sommige-mensen-kunnen-echt-beter-zonder-slaap-trump-ook~a4375847/
Ritsuka
6 jaar geleden
Zo simpel is dit niet

Antwoorden (1)

Het korte antwoord is nee. Het genuanceerde antwoord is soms, maar niet dit soort genen. Het blijkt soms mogelijk, als je eigen gen inactief is en geen eiwit maakt, om een nieuw gen in te bouwen op een andere plaats, dat wel dat eiwit maakt. het succes, en vooral de persistentie (hoe lang gaat die eiwitproductie door) is wisselend en het aantal patiënten dat zo wordt behandeld is zeer klein.
Voor nauwkeurig gereguleerde genen zoal deze is dat nog geen optie.
tinus1969