Wat gebeurt er met de druk in de longen tijdens het zwemmen?

Toegevoegd na 13 minuten:
IK BEDOEL DUIKEN, NIET ZWEMMEN aangezien een aantal mensen in de war waren.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet veel meer dan wanneer normaal ademt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tuurlijk niet. Er is toch een verschil in druk wanneer je onder water bent? Daar maken duikers gebruik van.
Erna55
6 jaar geleden
Zwemmen doe je meestal op het water, duiken onder water.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ah, oke, nou dan bedoel ik duiken.

Antwoorden (1)

Per 10 meter dat je onder water zit, wordt de druk op je lichaam 1 bar hoger. De druk in je longen blijft gelijk aan de druk die jij ingeademd hebt boven water als wanneer jij naar beneden zwemt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankje!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"De druk in je longen blijft gelijk aan de druk die jij ingeademd hebt boven water als wanneer jij naar beneden zwemt." Hi Lucas, inderdaad, maar geen formules dit keer, maar een handige calculator die de druk voor je uitrekent. De druk in de longen neemt evenredig toe met de druk onder water, dus op 30 meter diepte adem je met ~3 bar druk, en zoals jij stelt de atmosferische druk van 1 bar op zeeniveau. De regulator van je duikinstallatie past de druk op diepte automatisch voor je aan, een duikfles heeft vol zo'n 200 bar aan druk. Link van de calculator: http://www.calctool.org/CALC/other/games/depth_press
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Add. Niet zoals jij stelt moet er staan in mijn vorige reactie. "Maar in theorie is dit wel het geval, dit is ook de reden voor caissonziekte (duikersziekte)."
De reden voor de caissonziekte is juist door die verhoogde druk die op diepte heerst waarbij door te snelle decompressie in het naar boven gaan er gasbelletjes in je bloed kunnen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap niet in welke zin je me probeert te verbeteren (dit keer weer).
Jouw formule is dezelfde als die van mij. "De regulator van je duikinstallatie past de druk op diepte automatisch voor je aan, een duikfles heeft vol zo’n 200 bar aan druk." Dat er een drukregelaar opzit lijkt me vrij logisch.