Zijn er in nederland insecten die gevaarlijk zijn?

net als de teek
dus je kunt er ziek van worden of dood

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
8.9K

Het beste antwoord

de aziatische tijgermug
komt weer of nog steeds in Nederland voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, was laatst een tv programma over

Andere antwoorden (6)

Wespensteken kunnen bij sommige mensen leiden tot een ernstige allergische reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je allergieën voor steken van bepaalde insekten hebt, dan kun je er goed ziek van worden en zelfs aan dood gaan.

Verder is volgens mij alleen de door jou al genoemde teek gevaarlijk, maar dan alleen als ze drager zijn van de verschillende virussen waarvan Lyme wel de gevaarlijkste is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
De GGWT kan overigens ook gemeen bijten, en dat is best wel gevaarlijk. Ik zou maar oppassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Itsme: heel gevaarlijk, het beestje heeft Justin Bieber al van mijn avatar verdreven :) @Peterrr: Ik denk niet dat de GGWT voor GV is wat de Panda voor het WNF is, integendeel. WNF is trots op haar panda, bij de beheerders en moderatoren van GV is de GGWT denk ik eerder een afschrikking :)
Er zijn meerdere berichten in de media geweest over exotische, giftige en niet zo giftige spinnen, en hoe deze steeds vaker in Nederland opduiken.
Hier een bericht op FOK, al uit 2006.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/199531/1/1/50/uitheemse-giftige-spinnen-rukken-op.html

Een van de spinnen die steeds meer en meer gezien wordt in Nederland, is de zwarte weduwe.
1% van de beten is (onbehandeld) fataal.

Zoals al eerder genoemd kan ook een muggensteek dodelijk zijn.
Muggen kunnen zeer gevaarlijke ziektes met zich meedragen, zoals het Westnijlvirus, deze veroorzaakt hersenvliesontsteking. En vergeet natuulijk de Malariamug niet.

Een tekenbeet is op zich niet dodelijk, maar kan dit wél zijn als de teek een dodelijke ziekte draagt.
Ga daarom altijd langs de huisarts na een tekenbeet.
Mijn moeder is, in haar hele leven, één keer gebeten door een teek, bij haar werd Lyme gevonden, direct na de beet.
Met een antibioticakuurtje was het te verhelpen.
Dat kan niet meer als het te laat is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teken zijn een zeer naar volkje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast bijen- en wespensteken die vooral allergische reacties kunnen geven, verspreiden alle stekende en bijtende muggen en vliegen infectieziekten , waaronder heel gevaarlijke, zoals malaria, teken(M. Lyme) en vlooien(pest, gelukkig zeer zeldzaam en andere infectieziekten).
Rode bosmieren bijten en spuiten dan mierenzuur in de wond.

De PROCESSIERUPS is gevaarlijk.
De talloze kleverige haartjes die op deze rups zitten, beschermen hem succesvol tegen natuurlijke vijanden maar veroorzaken bij mens en dier flinke huidreacties en kunnen ook ademnood veroorzaken
Een echte plaag hiervan wordt gepoogd op professionele wijze tegen te gaan maar dan nog rukt deze rups verder op naar het noorden en de irriterende haren blijven , ook als de rups dood is, gevaarlijk en kunnen zelfs gaan zweven.
Vandaar dat verbranden van deze soms ineens massaal voorkomende rupsen dan de enige oplossing is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is in iedere vijver wel te vinden, het bootsmannetje, ook wel, rugzwemmer, of waterbij, hij spuit zijn slachtoffers in met een stof die het vlees oplost in het slachtoffer, om hem vervolgens leeg te zuigen.
Pak je dit diertje in je handen dan steekt hij zeer veneinig, lijkt op een wespensteek, maar mogelijk nog erger.