Wat zijn die "dingetjes" die je soms ziet zweven in je oog?

Zat net met mijn ogen dicht van het zonnetje te genieten. En toen kwam ik op twee vragen. Hier is er één.
Ik zie steeds een soort langerekte vormpjes zweven als ik met mijn ogen dicht in de zon zit. Wat is dit? Vuil in je oog?
Ik meen me te herinneren dat ik wel eens gehoord heb dat het de restanten zijn van bloedvaatjes die nodig waren toen je nog een foetus was voor de ontwikkeling van je oog. Deze restanten zouden in het vocht in je oog zitten. Klopt dit? of wat is het anders?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Het beste antwoord

wat je bedoeld zijn mouche volantes.
Bij een foetus loopt er van achteruit het oog een bloedvat naar de ooglens. in de 7e maand wordt dit bloedvat afgebroken.(daarom hebben vaak premature kinderen zichtproblemen). Restanten van deze bloedvaten blijven achter in het glasachtig lichaam. Maar doordat deze restanten vanaf de geboorte worden waargenomen, het zelfde als met de bloedvaten op je netvlies(zie mijn avatar), zie je ze niet echt.
Kijk je nu in fel licht dan kan het licht in het oog tog een schaduw op het netvlies brengen die je dan wel waarneemt.
Ook kan het zo zijn dat door het ouderworden het glasachtig lichaam iets krimpt waardoor de restanten op een iets andere plaats in je oog komen waardoor je ze wel gaat zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is miniscule verontreiniging dat op het oogvocht 'drijft'.
Je ziet het meestal buiten je brandpunt en als je star naar één plek blijft kijken merk je dat het heel langzaam van z'n plaats schuift.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is stof en soms kleine beschadegingetjes... (lijkt net alsof het geen nederlands is dat woord)

Je kunt ermee spelen, door heel kleine oogbeweginkjes te maken ijlen die dingetjes een tikje na... probeer maar..

:-)

Dit zijn nu leuke vragen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit zijn de zogenaamde Floaters. Zie de bron voor een beschrijving die je meer vertelt dan ik zou kunnen.

Dan heb je nog die hele kleine wittige puntjes die heel snel bewegen - hmm, daar ga ik maar eens een vraag aan wijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat wilde ik ook weten!
(toen ik klein was dacht ik dat het god was XD)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik dacht dat je bedoeld de tekentjes die je zie als je in je oog had gewrven of met je vingers op je (dichte0 ogen had gedrukt. Dan zie je allelrleis gele tekentjes, blauwe puntjes, rode vlekken...... dat schijnen ze dan fosfenen te noemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad, floaters. Kunnen ontstaan door allerlei oorzaken. Bij mij zijn ze in mijn rechteroog heftiger geworden nadat ik met dat oog in een sanseveria viel... Ze zullen ook niet meer verdwijnen, helaas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De blinde vlek is een deel van het netvlies achter in het oog waar de oogzenuw samenkomt en het oog verlaat. Hier zitten geen lichtgevoelige zenuwcellen. Met andere woorden; op deze plaats is ieder mens virtueel blind. Dit verklaart de naam ook.
De blinde vlek wordt normaal niet waargenomen. De hersenen vullen het ontbrekende deel van het beeld aan met de kleuren van de omringende staafjes en kegeltjes zodat de structuren die een mens ziet niet onderbroken lijken.
De blinde vlek kan echter wel worden aangetoond door een kruisje en een rondje te tekenen op een onderlinge afstand van ongeveer 15 cm:
Demonstratie van de blind spot

A O X

Instructies: Kijk nu, met het rechter oog dichtgeknepen, naar het kruisje. Varieer de afstand tot het beeldscherm en zie, het rondje verdwijnt op een bepaalde afstand (afhankelijk van beeldschermgrootte en instellingen).
Hiermee is ook bewezen dat de hersenen in staat zijn "dingen" voor ons in te vullen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Intressante info! Maar dit is geen antwoord op mijn vraag.