Kan een vrouwtjes-Lijger zich wel voortplanten met een mannetjes-Teeuw?

Ik weet dat de mannetjes-Lijgers niet voort kunnen planten en de Vrouwtjes (soms) wel. Maar zou dat ook met een mannetjes-Teeuw kunnen? Want uiteindelijk blijven het toch beide dé afkomst van de Leeuwen en Tijgers. Dus dan neem ik toch aan dat dát geen probleem is voor moeder-natuur?

6 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Antwoorden (2)

Moeder natuur werkt eigenlijk ook altijd op logica. Maar de logica is niet altijd datgene wat we als mens beredeneren (omdat we als mens in basis niet altijd meer logisch nadenken, wordt namelijk afgeleerd in mijn ogen, maar dat is een andere discussie).

De natuur houdt rekening met allerlei zaken waar wij geen rekening mee houden. Waaronder habitat bijvoorbeeld. De reden dat een liger of tigon niet in de natuur voor komt is simpelweg omdat die beesten elkaar in de natuur niet tegen komen. Hun genen zijn dan ook per definitie niet compatible. In de praktijk blijft het echter wel zo t zijn en komen er ligers en tigons voor. Het meest opvallende daarbij is echter dat de beesten niet op elkaar lijken. Ondanks dat ze allebei 50% leeuw en 50% tijger zijn.

Onderstaande stukjes vertaald vanuit bron 1, googe translate uit engels

Liger:
Ligers zijn groter dan tijgers. Ze hebben zowel gedempte vlekken als strepen. Ze zijn taaien-oranje van kleur, en de mannen hebben korte manen. Zowel mannen als vrouwen hebben strepen op hun rug en plekken op hun buik. Ligers wezen gemiddeld 1.000 pond, en de zwaarste liger op record was 1.600 pond. Ligers worden beschouwd als de grootste kat op aarde omdat tijgers ongeveer 500 pond wegen en leeuwen maximaal op ongeveer 600 pond. Ligers kunnen leeuw- en tijger vocalisaties maken. Ligers genieten van zwemmen, wat een tijgerachtig gedrag is. Ze zijn ook sociale katten, die een strikte leeuwachtige eigenschap zijn.

Tigon
Tigons zijn een veel zeldzaamer hybride dier dan ligers. Tigon lijken meer op hun tijgervaders dan ligers doen hun tijgermoeders. Tigons hebben vlekken en strepen en hebben meestal diepe oranje in kleur met witte buikjes. Ze kunnen leeuwrotsenbrul produceren en tijgergrom. Tigons zijn veel kleiner dan ligers, dus minder populair in de wereld van hybride liefhebbers. Tigons zijn niet alleen kleiner dan ligers, ze zijn vaak kleiner dan hun ouders. Tigons tonen ook een mix van leeuw- en tijgerachtig gedrag. Ze genieten ook van zwemmen en sosialiseren.

Ondanks dat beide leeuw en tijger 38 chromosomen hebben en dus kunnen voortplanten, is er weinig bekend van het verder doorfokken van ligers en tigons. Het is de grote vraag of de chromosomen van deze hybrides met elkaar nog steeds kunnen voortplanten. Ligers kunnen zekers met leeuwen voortplanten (veel info over beschikbaar) waardoor Liligers ontstaan.

(verder in reacties)
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Op het moment dat Ligers en Tigons met elkaar kruisen (trouwens, bij elke voortplanting, ook bij mensen) kunnen er lethale allelen ontstaan. Een combinatie van chromosomen die per definitie dodelijk is. Wanneer deze combnatie ontstaat, zal het organisme tijdens de embryonale ontwikkeling al sterven.
Je kan het zien als een soort beveiliging van de natuur om te voorkomen dat bepaalde eigenschappen de overhand gaan nemen (bekend voorbeeld zijn muizen met een gelige vacht, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Letaal_allelhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Letaal_allel) Het kan dus best zijn dat wanneer je een liger met een tigon kruist, dat er letale allelen ontstaan waardoor deze 2e generatie hybriden niet kunnen overleven. Er is dus veel kennis, maar ook experimenten, nodig om te zien wat de natuur toe laat en wat niet. Heel kort door de bocht gezegd, we weten niet of het een probleem is als een vrouwtjes lijger met een mannetjes tigon gaat kruisen. (althans, ik kon er niets van vinden).
In het algemeen zijn dit soort hybride individuen (zoals lijgers maar ook bv muildieren) als individu onvruchtbaar. Ze kunnen geen nakomelingen krijgen, met geen enkele partner.
tinus1969
6 jaar geleden
Siri1995
6 jaar geleden
De vrouwtjes-Lijgers zijn vaak vruchtbaar en kunnen met een leeuw of tijger. Dus kan dat dan ook met een mannetjes-Teeuw, is mijn vraag? Hun kunnen dat namelijk ook met een leeuw of tijger. Daarom vraag ik dat.
Thecis
6 jaar geleden
Inderdaad, Vrouwtjes lijgers zijn gewoon vruchtbaar en kunnen zeer zeker nakomelingen krijgen. Wanneer een vrouwtjes lijger voortplant met een leeuw, heten de nakomelingen lijlijgers (in het engels liligers). Dus in die zin vind ik dit antwoord niet waardevol omdat het specifiek over Ligers gaat.
Siri1995
6 jaar geleden
@Thecis, dank u.