Is de mens slimmer dan de zwaan?

Zijn zwanen intelligenter of kunnen ze zelfs dingen beter dan mensen. Ik ben benieuwd of men dit weet want ik kan het nergens op internet vinden!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
Amadea
6 jaar geleden
Heb jij dan niet op de basisschool geleerd dat de mens het intelligentste dier is?
Erna55
6 jaar geleden
@wotski : je zegt dat zwanen " dingen" beter kunnen dan mensen.
Dit klopt voor elk dier, ook een spin kan dingen beter dan mensen, ik kan geen spinnenweb maken.
Maar wat is het verband tussen intelligentie en "dingen kunnen" ?
Castle
6 jaar geleden
Intelligentie is een erg ruim begrip. Er is te beargumenteren dat de mens het slimste is maar ook te beargumenteren dan die het domste is. Je kan er dus alle kanten mee op. Ook wat betreft in de strekking tot zwanen.
Thecis
6 jaar geleden
@amadea
We hebben op de basisschool ook geleerd dat dieren dom zijn. Echter, is er al heel veel bewis dat er superslimme dieren zijn. En sommige daarvan (zoals dolfijnen, maar ook kraaien) evenaren al bijna de onze capaciteiten als het gaat om probleemoplossing (en sommigen laten ons gewoon stof happen).
En zoals Castle ook zegt, je kan een hele argumentatie houden waarom de mens de domste is. Dus wederom zo'n klakkeloze snelle uitspraak voegt mijn inziens echt helemaal niets toe.

Antwoorden (2)

Dat hangt er vanaf wat je met intelligentie bedoelt. Er is geen natuurlijke definitie of maat van intelligentie; intelligentie is een door mensen bedacht hypothetisch construct. Intelligentie bij mensen wordt effectief gedefinieerd als je vermogen om een zekere score te halen op een gestandaardiseerde intelligentietest. Aangezien het me onwaarschijnlijk lijkt dat een zwaan op een menselijke test punten haalt, is een gemiddelde zwaan volgens die definitie niet intelligenter een gemiddeld mens.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, de mens is slimmer dan de zwaan.
Zwanen zijn wel goed in het zich herinneren wie goed en slecht voor ze is geweest, maar dat kunnen mensen ook.

Vogels als kraaien en duiven zijn wel bijzonder intelligente dieren.

Toegevoegd na 22 minuten:
Wat ze natuurlijk beter kunnen dan mensen:
- vliegen
- eieren leggen
- navigeren.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Simon,
Dat eieren leggen kun je vraagtekens bij zetten, een zwaan legt er stuk of 5 a per keer, een vrouw nogal wat meer per jaar, alleen zien we die eieren meestal niet
SimonV
6 jaar geleden
Een vrouw kan geen eieren leggen, ze wordt met gemiddeld 300.000 eicellen geboren.
Dat is toch wat anders... ;-) https://www.scientias.nl/vrouwen-verliezen-90-procent-van-hun-eitjes-voor-hun-dertigste/
SimonV
6 jaar geleden
Het afstoten van een eicel is toch wat anders dan een ei leggen om op te broeden.