Wat voor beestje is dit?

Om de zoveel tijd kom ik deze kleine beestjes in huis tegen. Ze zijn Max 3 millimeter groot en zie ze ook altijd alleen. De foto is helaas niet heel scherp, maar ik hoop echt dat iemand er toch iets van kan maken

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Amadea
6 jaar geleden
Kun je een beschrijving geven zodat duidelijk wordt of het beestje effen of gestippeld of gestreept is, of het bruin of zwart is, of het een snuit heeft, of het kan vliegen, et cetera? Uit alleen de onscherpe foto is het niet te determineren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb ze niet zien vliegen, alleen zien lopen. Qua kleur donker grijs/zwart. Op Google kwam ik uit op bedwantsen, maar die zijn gestreept en deze weer niet. Ze deden mij het meest denken aan luizen. Heb deze doodgemaakt, zodra ik weer 1 tegenkom probeer ik een duidelijkere foto/beschrijving te geven!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het lijkt een beetje op een kruising tussen een luis en een lieveheersbeestje. Er zat 1 op een boek, gepakt en op de vinger vastgehouden om beter te bekijken en hij vloog weg. Helpt dit?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op gelijkaardige vraag heb ik een jaar geleden al eens geantwoord.
Deze beestjes zijn het voedsel voor de zeer jonge trilspinnetjes die doorzichtig zijn en je amper kan zien. Zo is er in een huis (mag ook niet te proper zijn) ook een biologisch leven :-) http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/581584/beestje-huis
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel fader! Als ik dat had geweten had ik de vraag niet hoeven stellen inderdaad. Wel ben ik blij met jouw toelichting en die van Amadea, ik weet nu dat ik me er geen zorgen over hoef te maken zolang er geen honderden zijn :)

Antwoorden (1)

Ja, de nieuwe toelichtende reactie helpt: het is een stofluis. Deze Lepinotus patruelis lijkt door zijn wat glimmende lichaam op een heel klein kevertje, maar het is een heel andere diersoort. Veel stofluizen die binnen leven hebben geen of verkleinde vleugels, terwijl de soorten die buiten in de natuur leven vaak lange vleugels hebben. Ze richten weinig schade aan, eten juist vervelende schimmels weg en knabbelen wat aan ons niet goed verpakte voorraadje meelproduct. Alleen als je er grote hordes van zou hebben kan het een plaag zijn.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel!