Zijn er nog soorten die seksualiteit uit de openbaarheid hebben gehaald?

Ik probeer te achterhalen waarom de mensheid in de meeste culturen seksualiteit uit de openbare sfeer heeft gehaald. Daarbij stel ik me dus de vraag of er nog soorten zijn bij wie de voortplanting in het geheim plaatsvindt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
Erna55
6 jaar geleden
Wat bedoel je met " de voortplanting in het geheim houden " ?
Reddie
6 jaar geleden
De soort mens heeft niet zo lang geleden seksualiteit uit de openbaarheid gehaald.
Andere diersoorten doen het gewoon in het openbaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Erna55 Is toch vrij duidelijk wat de vrager voor ogen heeft. Mensen zonderen zich in de regel af als zij seks hebben. Dieren doen dat niet. Net zoals dat mensen zich kleden en zeker hun geslachtsdelen bedekken, zie je dat bij dieren niet. Ik heb niet eerder van een dierensoort gehoord die zich afzondert als ze seks hebben. Dat is echt mensen eigen in mijn ogen, de enige soort die zo actief bezig is met schaamte en taboe.
tinus1969
6 jaar geleden
Dit boek geeft antwoorden op dit soort vragen: https://www.bol.com/nl/p/why-is-sex-fun/1001004000960926/
Erna55
6 jaar geleden
Veel mensen houden hun seksuele activiteiten liever prive.
Het is geen geheim dat mensen seksueel actief zijn.
Tussen " geheimhouden " en " prive- houden " zit een verschil.

Antwoorden (1)

Nee, er zijn geen andere soorten die dit hebben gedaan.

Het hebben van seks op een privé-plaats wordt beschouwd als onderdeel van de menselijke beschaving. Met het woord "beschaving" kan dan zowel de ontwikkeling als de toestand worden bedoeld. Het niet privé houden van zijn of haar seksuele activiteiten wordt over het algemeen beschouwd als (wat) minder beschaafd of ronduit a-sociaal. Mensen hebben een ontwikkelingsproces doorgemaakt dat heeft geleid tot de hedendaagse ontwikkelde samenleving. Bij die samenleving horen bepaalde normen en waarden die de mensen met elkaar delen. Dieren hebben die ontwikkeling niet doorgemaakt. Gêne of schaamte zal men (dus) ook vrijwel niet aantreffen bij dieren.

Dieren zullen alleen een privé-plek opzoeken voor hun seksuele activiteiten als die plek veiliger, rustiger of comfortabeler, kortom beter is dan een openbare plek. Over het algemeen zullen ze immers niet gestoord willen worden, net als mensen. Met name de veiligheid is belangrijk. Dieren die bezig zijn met seks zijn extra kwetsbaar voor roofdieren. Daarom zullen veel dieren hiervoor een veilige plek zoeken.

Overigens lijkt er onder meer door internet een ontwikkeling gaande te zijn waarbij seks weer meer in de openbaarheid komt. Veel mensen vinden het leuk om hun privé-activiteiten (waaronder hun seksuele activiteiten) op internet te publiceren. Tegenwoordig kan dat zelfs live.
Antoni