Kan pijn het lichaam aanzetten tot sneller herstel?

Een beschadigde plek die al aan het genezen is, doet nog steeds pijn. Dat is goed, want daardoor voorkom je automatisch dat er extra schade ontstaat.

Wat ik mij afvraag:
Is het goed om een beschadigde plek een *beetje* te belasten, zodanig dat je een *beetje* pijn voelt?

Ik heb soms het gevoel dat dat helpt. Als je de plek helemaal ontlast, zodat je geen enkele pijn voelt, heeft het lichaam als het ware niet door dat er iets mis is. Het lichaam heeft dan geen motivatie om de schade te repareren.

Als je daarentegen een beetje pijn hebt, wéét het lichaam dat er iets aan de hand is. Het lichaam zal daardoor de schade sneller herstellen.

Zit hier iets in, of is dit totale onzin?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar JIJ ervaart toch die pijn, je lichaam toch niet ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom je daar nou bij, Jera? Het is eerder andersom. Wist je dat bij een operatie middelen gebruikt worden om de patient buiten bewustzijn te brengen én om de pijn te verdoven? Je zou denken dat die pijnverdoving niet nodig is als je buiten bewustzijn bent en de pijn dus sowieso niet kunt waarnemen. Maar het lichaam blijkt ook dan gewoon te reageren op pijn, en kan daar bijvoorbeeld door in shock raken. Pijn is een lichamelijke functie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag Cryo.wij benutten lang niet alle mogelijkheden die er zijn.+

Het beste antwoord

Pijn is het signaal van het lichaam dat er ergens iets niet goed gaat, bijna zeker weet ik dat het volkomen ontzien van je pijnlijke plek, het genezen niet bevordert, belasten tot een zekere grens, zal juist sneller genezen.
Ons lichaam is een grote machine, deze machine moet werken, niet te langzaam, niet te hard, maar wel werken.
Het werkwoord"rust roest"gaat zeker op voor ons lichaam.
Pijn is ook een vraag om aandacht en hulp, met de kracht van je geest kan je ook de pijn verzachten en het sneller doen genezen.
Ons lichaam en geest zijn tot veel meer in staat dan men weet, iets wat zeker bij sporten goed toe te passen is.
Het grote gevaar van deze kennis, is de overmoedigheid dat je het wel even zelf gaat oplossen, door de pijn totaal te negeren( komt bij sporten veel voor)
Dan passeer je een grens waardoor de blessure erger kan worden, het leren luisteren naar de taal van je lichaam en deze goed uit te leggen is dus zeer belangrijk.
maar de vraag hier "Kan pijn het lichaam aanzetten tot sneller herstel" lijkt me een onjuiste stelling, pijn is een signaal naar buiten toe en niet naar binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het volkomen onzin is!
Het is namelijk je lichaam die aangeeft of je al wat meer kunt doen!
Door zelf nieuwe verse schade aan te richten om je lichaam te 'helpen' is dus onzin!

Je lichaam is zelf prima in staat om aan te geven of het genoeg is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Het gaat niet om het aanrichten van nieuwe schade. Het gaat om het duwen op een snijwond (of eraan trekken), *zonder* schade aan te richten, maar wel zo dat het een *beetje* pijnlijk is. Het gaat om het *zachtjes* duwen op een blauwe plek. Het gaat om het *licht* belasten van een gekneusde spier.