Welke salamander soort is dit?

Het is slecht te zien op de foto maar de bovenkant van zijn lijf heeft hij een blauwachtige gloed en zwarte vlekken,Zijn buik is helemaal oranje.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
5K

Antwoorden (1)

Dit is de alpenwatersalamander. (Ichthyosaura alpestris)
Deze kleurrijke soort leeft van kleine waterdiertjes en is een deel van het jaar op het land aanwezig. Hij is overwegend donkergrijs en heeft een oranje buik zonder vlekken. Hij heeft een brede platte kop met een soms licht gevlekte keel. Mannetjes (+/- 9 cm) zijn doorgaans kleiner dan de vrouwtjes (+/- 12 cm).