Hoe bewaar ik een vin?

Ik wil graag een rugvin bewaren. Deze kan dan waarschijnlijk het best op sterk water worden gezet (of zijn er andere opties?).
Hoe kan ik iets op sterk water zetten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
Antoni
7 jaar geleden
Ik weet niet zeker of het kan, maar ik denk dat je hiervoor gewoon heldere alcohol kan gebruiken. Zie ook (mijn antwoord op) deze vraag http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/366184/thuis-dier-sterk-water-zetten.

Antwoorden (2)

Op sterk water zetten is het conserveren in een oplossing van ethanol (70%) of formaldehyde (5%). Ethanol is erg brandbaar en formaldehyde erg giftig, dus goed luchtdicht afsluiten.

Formaldehyde is wat lastiger te krijgen door zijn giftigheid, maar gedenaturdeerde ethanol is online voor minder dan een tientje per liter wel te krijgen.

Nadeel van sterk water is dat het preparaat heel hard wordt en af kan brokkelen. Ook vervagen de kleuren al snel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
gewoon nat houden tot je ze gaat drogen even vast zetten ..... goed drogen en vernissen .... werkt tog het beste met vis .... in een natte pot gaat de kleur er na een jaar vanaf