Welke delen van de hersenen zijn actief vlak na ontwaken?

Geen idee hoe ik dit duidelijk moest omschrijven.
Ik bedoel die staat dat je 's ochtends vlak na het ontwaken nauwelijks aanspreekbaar bent en je ook vaak niet kunt onthouden wat je zei/deed.
Ik vraag me af welke delen van je hersenen dan wel en niet actief zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Je hersenen zijn 24/7 actief, dus ook 'smorgens vroeg.
Soms kunnen we ons nog iets herinneren van die nachtelijke activiteit.
Dat noemen we dan dromen.
Dat je soms iets niet weet betekent niet dat ze niet actief zijn.
Actief zijn betekent nog niet dat je je er van bewust bent.
Als je routinematig naar je werk fietst zijn ze wel degelijk bezig je fiets te besturen, ook al ben je je er niet van bewust.
Reddie
10 jaar geleden
René Kahn heeft een leuk boekje geschreven over het brein ( iets met 10 geboden) ofzo en daar staat een hoofdstuk in over slapen en hersenen.
Mensen handelen bewust met het voorste deel van hun hersenen ( achter je voorhoofd). Hersenen zijn van nature 'lui' : als ze iets op de automatische piloot kunnen doen, dan doen ze dat graag. Als je net wakker bent moet het voorste deel van je hersenen ook nog ff op gang komen. Ook is het boek Breinlink voor ouders een aanrader ( ook als je geen kinderen hebt): zij legt goed uit hoe de automatische piloot werkt.