hoe weten vogels de weg?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
amc
7 jaar geleden
http://www.huisdieren.nu/vogels/soorten/sportduiven/orientatievermogen/ Er is vooral bij postduiven veel over onderzocht, maar er zijn veel dingen niet echt duidelijk, echter wel enkele dingen zijn vast komen te staan.
Lees de link hierboven eens ...heel interessant en uitgebreid.
amc
7 jaar geleden
Postduiven moet sportduiven zijn.

Het beste antwoord

Dat is een goede vraag, maar wetenschappers weten het nog steeds niet precies. Vogels onthouden de stand van zon en sterren en waarschijnlijk ook visuele herkenningspunten op de grond. Kleine hoeveelheden ijzer in hun binnenoor zorgt waarschijnlijk ook voor een gevoel voor magnetisme zodat ze weten wat het noorden is. Ook geur kan een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dankje wel ik heb er veel van gebruikt

Andere antwoorden (1)

Naar alle waarschijnlijkheid speelt magnetoceptie een belangrijke rol hierin.
Magnetoceptie is het vermogen tot waarnemen van magnetische velden. Receptoren in de hersenen van bepaalde dieren zijn in staat veranderingen in het magnetisch veld te detecteren om de richting en geografische breedte te bepalen.

Wanneer duiven voor een wedstrijd bijvoorbeeld worden losgelaten, na een rit van 24 uur in een vrachtwagen (ja die wedstrijden zijn er echt), vliegen ze eerst een paar rondjes over de plek waar ze worden gelost. Dit zou je kunnen vergelijken met het kalibreren van je GPS. Waarnaar ze de weg feilloos terug naar huis vinden. Wat wel opmerkelijk is dat duivinnen die net een ei hebben uitgebroed, sneller zijn dan de doffer.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb in de bijlage nog rapport van de Universiteit van Gent, die behoorlijk uitgebreid hierop in gaat