Waarom noemen we het voedsel vanaf de slokdarm een spijsbrij?

Als het eten wat je hebt gegeten in je slokdarm komt heet het spijsbrij, maar hoezo is dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

De maag breekt het voedsel af door het voortdurend te kneden en te vermengen met maagsappen, totdat het een dikke spijsbrij is.
Vanaf dit punt noemen we het dus een spijsbrij (tot brij geworden voedsel).

De maag doet er ongeveer 3 tot 4 uur over om een maaltijd volledig te verteren. Het maagzuur vernietigt ook de ziektekiemen: zelfs een stalen plaat brandt weg als je er maagzuur op zou gieten. Het zuur bestaat voornamelijk uit water met zoutzuur en enzymen.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dankje