Wat wordt door wetenschappers bedoeld met aangeboren geaardheid?

Bedoelen wetenschappers zoals dhr. Swaab met aangeboren geaardheid enkel een seksuele voorkeur betreft of wordt er mee bedoeld dat het feit dat je slechts van (een) bepaald(e) geslacht of geslachten opgewonden kan raken een aangeboren iets is?

Met het eerste (seksuele voorkeur) bedoel ik dat je van ieder geslacht opgewonden kan raken, maar niet voor elk geslacht een voorkeur hebt.

Met het tweede bedoel ik dat je beperkt bent tot het opgewonden raken van bepaalde geslachten.

Een notitie hierbij is dat geaardheid eigenlijk wel voorkeur betekent en niet gebondenheid, maar weet iemand hier meer over?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
ronron1212
7 jaar geleden
Geaardheid komt in velen vormen voor dus wat wil je nu precies weten Ja het is aangeboren en niet aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem aan dat ik mijn vraag juist heb geformuleerd en voldoende duidelijk heb omschreven. Zoals ik al vroeg, bedoelen ze met geaardheid dat je seksueel gebonden bent aan een geslacht, of betreft het een voorkeur waardoor je seksueel niet gebonden bent aan een geslacht?

Antwoorden (1)

Het onderzoek van Swaab richt zich voornamelijk op homoseksualiteit vs heteroseksualiteit en gaan uit van het seksueel aangetrokken zijn door maar een geslacht. Volgens Swaab ontstaat de seksuele geaardheid voor de geboorte in de baarmoeder, maar er is hierover nog veel discussie in de wetenschap. Waar gesproken wordt over seksuele voorkeur wordt doorgaans eigenlijk niet voorkeur bedoeld maar exclusieve aantrekking.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nick, bedankt voor je antwoord! Dus eigenlijk is de gebruikte terminologie gewoon onjuist... Niet voor niets dat het bij mij voor verwarring zorgde. Is hier ook nog bronnenmateriaal van of is dit jouw persoonlijke ervaring of kennis?
Erna55
7 jaar geleden
Ik begrijp de min niet : plus van mij.