dood je bacteriën als je je spijkerbroek in de vriezer doet?

Men zegt dat je je spijkerbroek zo min mogelijk moet wassen als je ze mooi wilt houden. Een alternatief zou volgens vele sites zijn om je spijkerbroek in de vriezer te doen. Dit dood volgens hen de bacteriën. Is dat wel zo? Gaan bacteriën dood in de vriezer?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
8.4K
TurfGraver
7 jaar geleden
Ze gaan niet dood in de vriezer.
Ze stoppen met vermenigvuldigen maar gaan vrolijk verder als je hem weer ontdooid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt de broek ook binnenstebuiten keren.
erotisi
7 jaar geleden
Ook interessant: https://www.waarmaarraar.nl/pages/re/60901/Student_wast_broek_15_maanden_niet_voor_onderzoek.html
Erna55
7 jaar geleden
Je kunt je spijkerbroek "mooi houden" door niet te wassen .... dan gaat hij stinken zit vol met vlekken.
tinus1969
7 jaar geleden
Die bacteriën zijn niet het probleem; het probleem is gewoon dat er vuil in je broek komt. En dat vuil gata er in de vriezer niet af. Overigens; je hoeft een broek niet elke week te wassen.

Antwoorden (2)

Dat is een fabeltje, al kom je dit advies overal op internet tegen.

Veel bacteriën kunnen deze lage temperaturen overleven en vermenigvuldigen zich vrolijk zodra je je spijkerbroek ontdooit.
SimonV
7 jaar geleden
Niet noodzakelijk wel of niet . De ene bacterie kan daadwerkelijk dood onder nul ° C maar bacteriën zoals o.a. Salmonella zullen gewoon blijven leven . De enige adequate aanpak is altijd door middel van verhitting . Denk daarbij even aan een stukje rauwe kip ; het vlees invriezen als het (altijd) met het risico is dat de 1 of andere bacterie het vlees besmet en toch eten we het , wel ja , omdat we het eten na dat het echter verhit is geweest . Hetzelfde doen we ( vaak ) met een ei , verhitten , soms dan weer rauw eten in gerechten hoewel de meeste bereidingen daarna ook in de oven gaan of toch gemengd worden onder een warme brei .

Toegevoegd na 2 minuten:
p.s. : nog iets geheel logisch is vb. " waarom dient de vriezer regelmatig ontdooit te worden en gereinigd " . Om diezelfde reden ( en bij sommigen als bonus op de dettol om het opgehoopte ijs eruit te krijgen ;-)