Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik trof een koninginnewesp aan in huis. Is er een kans op een nest?

Ik trof een koninginnenwesp aan in huis. Deze leeft niet meer en wat er over bleef buiten achter gelaten en nog niet "weggevlogen".

Hoe groot is de kans dat dit beestje een nest in mijn huis heeft gebouwd en zo ja, kan dit nest overleven zonder koningin?

7 jaar geleden
in: Biologie
4.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als een koninginne wesp eenmaal een nest heeft gevonden en ingebruik heeft genomen, zul je haar niet meer in je kamer tegen komen. Als ze al echt een nest heeft verlaat ze dat niet meer. Een koningin hoeft namelijk niets te doen behalve larven leggen. Ze word tot in de puntjes verzorgd door haar harem . Die voeden haar, houden haar schoon en ruimen haar poep op.
Zo een wespen koningin heeft een "luizenleven". De kans is dus zeer klein dat je een nest in huis hebt.

Toegevoegd na 11 minuten:
En nee, een nest/kolonie kan niet overleven zonder koningin. Zij is namelijk de enige die larven legt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding