Hoe snel gaat evolutie eigenlijk?

Bijvoorbeeld, van de ene soort naar de ander.

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Antwoorden (11)

Heeeeel langzaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zover ik weet : hij kan heel lanzaam gaan : bijvoorbeeld bij witte vlinders diie de grauw stad niet overleven omdat ze teveel opvallen : dit kan 90 jaar duren....

maar het kan ook in een nacht gebeuren : tijdens het paren gaat er iets " mis "

bijv een hond krijgt door een gen-fout opeens twee staarten : is het dan zo dat die hond opeens extra populair word sexueel bij zn medehonden

( of dat ie extra sterk word tijdens het vechten of bijv slimmer omdat hij met zn staart spreekt )

dan is de kans groot dat er een nieuw ras ontstaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zoveel minnen? Dit is een prachtantwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha ha wiki leert ons : bij de definitie van het woord stom : stom is een teken van een lage intelligentie of het word gezegd tegen mensen die dingen beweren die niet tot het algemene denkgoed behoren en dus niet begrepen worden.... ja ha ha mn gedacthes wijken heel erg af hee? ik ben autodidact en keis zelf mn leermeesters... vaak zijn dit ook mensen die niet begrepen worden door de massa....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet,dat je honden voorbeeld iets met evolutie te maken heeft. Het voorbeeld van witte motten die door de industiële revolutie op eens zichtbaar werden op grauw geworden berken is idd een goed voorbeeld.Maar over her algemeen zal het duizenden tot miljoenen jaren in beslag nemen.Toch nog een opmerking,stom zijn is het ontbreken van het vermogen tot spreken en geen teken van lage intelligentie, dus vertrouw niet te zeer op wiki.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja spreekwoordelijk duurt een evolutie een nacht soms kijk : elke dag tijdens de bevruchting ontstaan er gen-mutaties.... 999 van de duizend of milioen keer zijn ze totaal nutteloos ( en bijna tegen een ziekte aanzittend ) dus ja voor er een nieuw bijvoorbeeld paard zal ontstaan zal het een onnoemlijk grote tijd in belsag nemen .... vaak ook een dier met een nieuwe kleur of vorm word uitgestoten door zijn groep denk maar aan sneeuwvlokje : dat was een albino gorilla.... geen enkele aap wilde iets met hem omdat zn haarkleur te verwijfd was alleen zn eigen dochterje wilde iets met hem.... maar ha hij heeft zich geloof ik niet voortgeplant.... daarvoor was hij te weird kwa kleur.... de gen mutaties zelf kunnen zich wel dus op een heel kort moment plaatsvinden maar zijn dus wel zeldzaam....
Soms kan er binnen 10 jaar veel veranderen met bepaalde plantensoorten, soms duurt dit 10 miljoen jaar!

Toegevoegd na 3 uur:
In ons natuurpark groeit de plant"schaafstro", deze plant bestaat alleen maar uit een donkergroene stengel, geen blaadjes, geen bloemen, geen takjes, alleen stengels, hij bestaat al 300 000 000 jaar, onveranderd!
Ook dat is evolutie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De snelheid waarmee de soorten kunnen veranderen verschilt sterk en is afhankelijk van de selectie-druk. Waar véél soortgenoten uitsterven vanwege moeilijke (en veranderlijke) omstandigheden, daar verandert de soort het snelst. Er zijn echter voorbeelden waar een bepaalde diersoort in miljoenen jaren weinig veranderd is (krokodil bv.) en er zijn ook voorbeelden te noemen waarin dat binnen enkele tientallen jaren gebeurde (een bepaalde motsoort tijdens de ingang van het industriële tijdperk in Engeland, die van kleur veranderde). Verder geldt, hoe korter de generatie-cyclus van de soort, hoe sneller veranderingen optreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij evolutie moet je denken in generaties, dus hoe korter iets leeft des te sneller de evolutie, denk aan bacteriën die resident zijn geworden in enige decennia oor antibiotica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn de afgelopen 100 jaar al heel veel bacteriën veranderd in een soort die resistent is tegen antibiotica. Maar er zijn ook haaiensoorten waar de afgelopen 100 miljoen jaar niets aan veranderd is.

Hoe snel soorten veranderen heeft voornamelijk te maken met hoe goed ze al zijn aangepast aan hun omgeving (haaien hebben al een vrijwel perfect lichaam voor de manier waarop ze leven) en aan hoe snel de omgeving veranderd (bacteriën waren goed in hun manier van overleven totdat de mens hun omgeving vergiftigde met antibiotica - nu overleven de resistente beestjes beter en zie je de niet-resistente langzaam verdwijnen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Australië migreren sinds een jaar of 10 een pad van de kuststreek naar het binnenland. In het binnenland zijn de padden inmiddels verder geëvolueerd dan aan de kust, Het soort beweegt zich zo'n 4 meter per dag. De kikkers in het binnenland vreten de nieuwkomers op; ze winnen altijd omdat de poten zijn geëvolueerd tot geduchte wapens. Evolutie kan dus al plaatsvinden binnen een paar jaar. Het is een rare vraag en een raar antwoord. Evolutie 'gaat' gewoon niet snel of langzaam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Evolutie theorie klopt niet. Dus het gaat niet snel of te langzaam. Hij blijft in evengewicht. Hij staat stil....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dodo's zijn het niet met je eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@babyfaced: heb je je überhaupt wel eens verdiept in de evolutietheorie? Of antwoord je dit gewoon omdat het "nou eenmaal zo voor jouw voelt"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welke argumenten heb je tegen de evolutietheorie. De evolutietheorie is een van de meest bewezen feiten van wetenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Babyfaced: Welkom in de middeleeuwen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, Mohammed had er nog nooit van gehoord.
Maar Jezus ook niet, en dat maakt helemaal niks uit.
Want wat men de evolutietheorie noemt is niets anders dan het weergeven van waarneembare feiten in de verdere ontwikkeling van de soorten.
Over het algemeen moet je in generaties denken, en bij soorten waarbij de generaties langer duren gaat het dus minder hard dan bij soorten waarbij de generaties elkaar kort opvolgen.

Verder is het ook afhankelijk van de omstandigheden. Bij wisselende omstandigheden gaat evolutie harder - omdat er dus iets is om je aan aan te passen. Als een gebied in een jaar of twintig ontbost, hebben soorten die bosgebieden gewend zijn een paar keuzes: aanpassen, verhuizen, of uitsterven.

Hier zie je dat in korte tijd soorten met middellange generatietijd ook plotsklaps snel kunnen veranderen. Voorbeeld is de hagedissen uit de link hieronder, die in 36 jaar op een ander eiland een aantal duidelijk nieuwe kenmerken vertoonden.

Een ander voorbeeld is de ontdekking in 1975 van een type flavobecterie die restproducten van nylonproductie kan "eten". Nylon is pas in 1935 door de mens voor het eerst gesynthetiseerd, dus in 40 jaar tijd heeft de soort zich een geheel nieuwe voedingsbron aangeboord.

Bij ongewijzigde omstandigheden, daarentegen, is er vaak weinig selectiedruk, en zal het proces langzamer gaan - voornamelijk afhankelijk van genetische drift, dat vaak "gecorrigeerd" wordt doordat er een grote genetische poel is om uit te vissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er aan hoe snel het dier voortplant en hoe groot de kans op voortplanting is. Bacteriën en virussen evolueren heel snel. De kans om te overleven is klein maar ze planten zich ook super snel voor. Resistentie is een voorbeeld. De evolutie gaat hierin extreem snel. De mens echter heeft veel kans op voortplanting en leeft lang. Hiermee gaat het traag. Er is de afgelopen 10.000 jaar niet zoveel veranderd aan onze evolutie. Terwijl in die tijd er miljoenen soorten bacteriën zijn ontstaan en uitgestorven. Er is dus geen snelheid van evolutie. Het is afhankelijk van een aantal factoren. Zoals: snelheid van voortplanting en overlevingskans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Evolutie is de mutatie snelheid van DNA in een veranderende omgeving. Die verandering is niet constant, de mutatie snelheid vrijwel. Rampen versnellen dit proces bijvoorbeeld.