werkt je brein beter als het koel is?

Is het mogelijk dat je brein beter werkt als je afkoelt dus als het buiten heel koud is, want ik kom net van een wandeling buiten en het is nu zo'n -7 en ik kon logischer beredeneren... na een tijdje..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Het lijkt mij een combinatie van omstandigheden. Je bent bijvoorbeeld een tijdje buiten geweest waardoor je natuurlijk wel frisse lucht (zuurstof) hebt. Zuurstof bevorderd het denkproces. Kauwgom kauwen bevordert bijvoorbeeld je concentratie door de extra toevoer van zuurstof naar je brein. En en zoals moeder vroeger altijd zei ''Ga nou is buiten spelen, dat is goed voor je''.
Er is ook in onderzoeken aangetoond dat planten goed zijn voor je brein. Je zou in een kamer mét plant beter kunnen denken dan in een kamer zonder vegetatie. Dit zou ook een rol kunnen spelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, als je brein koel is ben je dood.
maar als je kerntemperatuur zakt en dus als je brein in temperatuur zakt krijg je last van suffigheid en sloomheid, ga je slechter presteren en de coördinatie en het beoordelingsvermogen nemen af. Omdat de spraak verward kan raken, kun je de indruk krijgen dat iemand dronken is.
de lichamelijke kenmerken van onderkoeling laat ik hier even buiten beschouwing omdat dit je vraag niet is.

ik denk dat in jouw geval de lichamelijke activiteit van een goeie wandeling je "wakker"gemaakt heeft en je bloedsomloop versneld.
daarnaast ga je door lichamelijke inspanning dieper ademen en word er meer zuurstof naar je hersenen vervoerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdens het nationale IQ test van BNN 2013 is er wel wat verteld over het feitje dat je brein het juist beter doet als de omgevingstemperatuur rond de 20℃. Maar waar dat op gebaseerd is durf ik je niet te zeggen.