Hoe kan kan een berg geit aan genoeg eten komen?

de hoge bergen zijn toch erg kaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.1K

Het beste antwoord

Ook na de boomgrens groeien er nog planten waarvan berggeiten kunnen leven. Daar leven ze van.

Toegevoegd na 3 minuten:
Onderstaand zomaar twee willekeurige afbeeldingen van berggeiten. Het kan zijn dat ze wat hoger de bergen intrekken, maar als ze honger hebben zullen ze zeker wat lager naar voedsel zoeken.

Toegevoegd na 12 minuten:
In bijgaande bron wordt ook bevestigd dat ze gras, mos en korstmos eten, vooral in de alpine toendra.

Toegevoegd na 15 minuten:
Berggeiten lopen over de meest extreme berghellingen en rotsmassieven omdat ze hier niets te vrezen hebben van beren, wolven of poema's (afhankelijk van het werelddeel).

Sneeuwgeiten komen ook boven de sneeuwgrens voor. Het beest is volledig wit en voorzien van een lange dikke vacht. Ze eten zomers vooral grassen, jonge scheuten, bladeren en twijgen van struiken. 's Winters eet hij voornamelijk mos en korstmos, twijgen van dennen, sparren, jeneverbes en ratelpopulier, en de wortelstokken van varens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op die foto lijkt het wel dat ze genoeg kunnen eten.
op mijn natuur video daar staan berggeiten en ik zie bijna nergens groen op de berg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kunnen wat lager gaan om te eten of eventueel mos eten. Op grote hoogte groeit weinig, maar niet niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de video is het vaak ook moeilijk om kleine plantjes te onderscheiden en je kunt denk ik zeker geen kortsmossen zien. Die groeien ook op de stenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de winter teren ze ook veel op vetten die eerder zijn opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, dan eten ze veel minder.

Andere antwoorden (1)

Berggeiten kunnen ook leven van mos en dat groeit prima op rotsen.