Op welk manier beïnvloed de buis van Eustachius je gehoor?

Als je verkouden bent dat zit vaak die buis dicht door een opgezette klier of bij het vliegen kan er aan de buitenkant van je trommelvlies een overdruk ontstaan, bij slikken en geeuwen gaat de buis even open door het aanspannen van de musculus tensor veli palatini, de buis van Eustachius houdt zo de luchtdruk aan weerskanten van het trommelvlies gelijk.

Of het minder horen bij een verkoudheid nu ook komt door een gecreëerde overdruk weet ik niet, maar ontstaat het doffe geluid nu doordat het trommelvlies door de verschillende druk minder goed op en neer kan bewegen of is het de druk in het hoofd zelf die voor een slechtere resonantie van het geluid zorgt?

erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (1)

Normaal gesproken is de buis van Eustachius in rusttoestand gesloten en opent hij zich wanneer iemand gaapt, niest, slikt of kauwt - zodat lucht in het middenoor wordt toegelaten en het daar opgehoopte slijmachtige vocht het middenoor kan verlaten.
Hierdoor blijft de luchtdruk aan beide zijden van het trommelvlies gelijk, en blijft het middenoor vrij van slijm, zodat het trommelvlies normaal kan functioneren en trillen, wat noodzakelijk is voor een normaal gehoor. De buis van Eustachius kan echter om verschillende redenen geblokkeerd of verstopt raken. Dit wordt een verstopping of een disfunctie van de buis van Eustachius genoemd.
Als dit gebeurt, neemt de druk in het middenoor af en wordt geluid als gevolg daarvan slecht geleid, zodat het gedempt overkomt.
Erna55