Hoe ontstaat snot?

En wat is het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal onderaan deze pagine staan ook eerdere vragen over dit onderwerp!

Het beste antwoord

Snot ziet er misschien wel heel vies uit, maar het is wel belangrijk! Snot zorgt er namelijk voor dat bacteriën en stof niet in je longen kunnen komen.

Snot wordt gemaakt in de slijmklieren in je slijmvlies. Je slijmvlies is een dun laagje cellen dat overal langs je luchtwegen zit. In je slijmvlies zitten ook kleine trilhaartjes. Die gaan op en neer en zorgen er zo voor dat het slijm langzaam naar je neus wordt getransporteerd.

Je kunt snot het beste doorslikken, want van snuiten kan je neusvlies beschadigd raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Snot is een slijmerige afscheiding, die bij zoogdieren wordt afgescheiden door het slijmvlies van de neus. De functie van snot is het bevochtigen van de ingeademde lucht en het opvangen/filteren van kleine stofdeeltjes en ziektekiemen.

De productie van snot is een continu proces. Bij mensen wordt het grootste gedeelte van het geproduceerde snot onbewust ingeslikt. Snot speelt een belangrijke rol bij de overdracht van virussen tussen mensen. Als bij het niezen de lucht met zeer grote snelheid wordt uitgestoten komen de ziektekiemen in de lucht terecht en deze kunnen vervolgens door andere mensen worden ingeademd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie je neus als een filter waar allerlei stofrestjes in blijven kleven aan het slijm. Dit slijm droogt gedeeltelijk op in je neus en je slikt er ook van in. Alles wat in je neus blijf hangen droogt op en wordt snot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snot is ontstoken neusslijm.

Door een virus of bacterie gaat je neusslijm ontsteken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een mengels van slijm afkomstig van de sluimvliezen in de neus en allerlei stofdeeltjes die ije inademt en die erin vastkleven. De samnestelling hangt ook af van waar je bent. Sta je in een kolenmijn dan is het zwart en sta je in een meelfabriek dan is het wit.
\