Wanneer en waarom likken katten elkaar?

Een kat likt zichzelf regelmatig. Maar soms likken katten elkaar. Daarbij kan de ene kat de andere kat likken terwijl de gelikte kat niets doet, het kan ook gebeuren dat beide katten elkaar tegelijkertijd likken.

Waarom en wanneer doen ze dat?

Doen katten dat alleen als ze elkaar goed kennen en goede vriendjes zijn?

Is het zoiets als het vlooien dat apen bij elkaar doen, dus uit sociaal oogpunt, of betekent het iets anders?

Heeft het elkaar likken (ook) een niet-sociale functie?

Cryofiel
7 jaar geleden
in: Biologie
52.8K
Rieneke1
7 jaar geleden
Puur sociaal gedrag tussen katten die elkaar graag mogen.

Antwoorden (2)

Katten die een sociale groep vormen, begroeten elkaar door elkaar te likken.
Ook likken deze katten elkaar om elkaar te helpen bij het schoonhouden van de vacht. Vaak worden de moeilijker bereikbare plekjes, de nek en de kop, van de andere kat gelikt, waarna de rest van het lijf ook wordt meegenomen.
SimonV
7 jaar geleden
Het verzorgen en wassen van andere katten of het likken van de eigenaar (als ze samen slapen) is ook een indicatie voor vertrouwen en een positieve relatie.

Katten die blij met elkaar zijn zullen elkaar verzorgen.
fremar