Waarom zijn er wel verschillende groottes honden maar niet van katten (huisdieren)?

Je hebt hondjes van 15 cm en honden van 150 cm. Maar een dergelijke marge zie ik niet bij katten. Waardoor komt dat?

Zou dat een genetische oorzaak hebben of meer een voorkeur van de mens of....?

erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
+ goeie vraag. Nooit over nagedacht eigenlijk.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Misschien -- maar dit is maar zo een gok? -- honden zijn altijd _intensief gebruikt_ voor verschillende doeleinden, en daar ook specifiek op doorgefokt. Waakhonden, herdershonden, lasthonden, vechthonden, luxe-honden, en ga zo maar door. Van katten weet ik dat zo niet, ik gok dat die vooral 'gebruikt' zijn voor het vangen van muizen. Misschien dat daar in het verleden minder intensief op gefokt is op bepaalde (verschillende) eigenschappen ?
Rieneke1
7 jaar geleden
@kierkegaard47, ik denk dat je gelijk hebt. Katten zijn al perfect zoals ze zijn voor het doel wat ze lang gediend hebben, nl muizen vangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=5cYoyuMXpjE
http://www.savannah-jungle.nl/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Savannah_(kattenras) Savannah
Een serval gekruist met een huiskat zorgt voor een grotere kat dan we gewend zijn. Het verschil in maat met honden is er idd niet. Van handtas hondjes tot halve paarden. De vraag is dus of intense fokkerij dit teweeg zou kunnen brengen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn wel verschillende maten in katten.
Ik bedoel dan de ook wel genoemde 'boerderij-kat', dit is een forse kat, heb er twee gehad en zijn stevige jongens. Daarnaast heb je 'kleine katjes' , deze zijn echt een maatje kleiner, kortere poten en kleiner lijf. Er zijn wel verschillende maten katten.

Antwoorden (1)

Omdat de huiskatten afstammen van de Afrikaanse wilde kat, en het onmogelijk is om een kleine kat (felis) met een grote kat (panthera) te kruisen. De groep katachtigen is namelijk onderverdeeld in twee geslachtengroepen: de grote katten - ook wel panterkatten genoemd - en de kleine katten, waartoe tevens de huiskatten behoren.

Dat er van honden zoveel verschillende afmetingen zijn komt doordat er zoveel verschillende hondenkwekers zijn, en er bestaan al heel lang hondenkwekers. Zo'n kweker streefde bijvoorbeeld naar een goede waakhond, schapenopdrijver, vechthond, schattig schoothondje met krulletjes, of ras- of renhond die wedstrijden kan winnen. Op die manier zijn in de loop der eeuwen uit de oorspronkelijke gemiddelde hond die van de wolf afstamt alle huidige rassen ontstaan.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
...en honden stammen af van de wolf...
Amadea
7 jaar geleden
Lees mijn laatste zin nog eens , jodokus52. Is dat de reden tot de negatieve duim?