als je paracetamol neemt als je ziek bent, genees je dan minder snel?

Ik ben ziek nu, en door paracetamol voel je je net wat beter. Het verlaagt je koorts ook.
Koors is een reactie van het lichaam om ziektewekkers beter te kunnen vernietigen. Door paracetamol kan je lichaam die funtie dus slechter uitvoeren lijkt me?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
12.9K

Antwoorden (2)

Ligt er een beetje aan over wat voor ziekte je het hebt, maar inderdaad ls je de koorts drukt, kun je die periode iets langer rekken. Je voelt je echter daarbij wel minder ziek ; het is maar waar je voorkeur ligt.

Mijn man voert de koorts het liefst zo hoog mogelijk op , ligt één, twee dagen nutteloos in bed met kruiken, sjaals, mutsen en dekens de koorts uit te zweten, en is dan weer boven Jan, ik loop gewoon een week op paracetamol en blijf rustig aan maar zo veel mogelijk aan het werk en ben DAN weer beter. (Nu praat ik over een gewone virale onsteking / verkoudheid waar verder geen medicijnen voor nodig zijn). Voor beiden is denk ik wat te zeggen.

Het is alleen maar de vraag of hij MET paracetamol langer ziek zou zijn en ik korter zonder. Per saldo zijn we evenveel uren "onbruikbaar", en voel ik me meer uren minder klote. Het lijkt het genezingsproces dus wel wat te vertragen, maar wel te verzachten. Er zijn ook onderzoeken waaruit dit duidelijk blijkt, maar het verschil is klein (ca. 16 uur).

De nadelen en zelfs gevaren van koorts echter en de voordelen van pijnstilling op meer dan alleen de koorts, wegen voldoende tegen elkaar op om de paracetamol TOCH te nemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn inderdaad redenen om te denken dat je minder snel geneest als je paracetamol slikt, hoewle doortimmerd direct bewijs ontbreekt.

Indirect bewijs is bijvoorbeeld, dat paracetamol geven aan kinderen die gevaccineerd worden, zorgt voor een slechtere respons op dat vaccin.
tinus1969
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Indirect bewijs is bijvoorbeeld, dat paracetamol geven aan kinderen die gevaccineerd worden, zorgt voor een slechtere respons op dat vaccin." Kan je de logische redenering daar even achter geven (zit zelf met snothoofd en paracetamol te denken hoe je dat kan zien, maar kom er niet uit :P).
tinus1969
7 jaar geleden
@MrTomaat; paracetamol onderdrukt blijkbaar de sterkte van de immuunrespons, want er is een slechtere immuunrespons na paracetamol+vaccin, dan na alleen vaccin.