Hoe werkt de temperatuurregulatie van een hond?

Het verbaast mij altijd hoe de hond vanuit zijn lekkere warme mand binnen naar buiten loopt, waar het soms weet ik veel - 5 graden is, en het dan niet koud heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3K

Het beste antwoord

'doe je jas binnen uit anders heb je er buiten niets meer aan' gaat niet op bij de hond.
tussen de haren kan deze lucht vasthouden. warme lucht in het geval hij naar buiten gaat. bovendien heeft de huid ook een beschermende laag die kou tegengaat. dubbele isolatie dus :)

bij honden onderling zit hier ook verschil in.
de husky bijvoorbeeld heeft een hele andere vacht dan de mechelse herder. door de dubbele vacht (onder-, en bovenvacht) is de husky beter beschermd tegen kou dan de mechel

in het zweten bij warm weer en grote inspanning is de hond minder goed.
honden hebben alleen zweetklieren in hun voetzolen. een hond die het warm heeft zal je altijd zien hijgen. door de tong nat te houden om een verdampingsproces in gang te zetten waardoor de hond afkoelt.

lukt het niet om op deze manier genoeg af te koelen kan het levensgevaarlijk worden. door te hijgen verliest een hond veel vocht. word dit niet aangevuld dan raken de eiwitten in het lichaam van de hond beschadigd en kan de hond niet voldoende zuurstof meer opnemen.
dit kan heel snel gaan en is dan ook de reden dat veel honden in korte tijd kunnen overlijden in de auto als het niet eens zo heel warm buiten is, dus ook als het raampje een stukje openstaat.

helaas word dit nog heel vaak onderschat.
pas dus op bij warm weer (niet teveel inspanningen, niet op warme ondergrond laten lopen, en zorg voor voldoende afkoeling)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

je hebt geheel gelijk, eigenlijk is het idioot, heb ik zelf ook wel gedacht maar die vacht beschermt enorm goed, tegen kou, maar ook tegen warmte, veel beter dan ons blote vel.

Verder zijn honden veel beweeglijker dan mensen. Mijn kinderen stormen met dit weer ook zonder jas de tuin in, alleen in een t-shirt met lange mouw en we hadden hier vandaag echt een frisse wind, maar ze houden het uren vol en komen met warme handen binnen (terwijl ik , na 5 minuten het koud krijg maar ik sta toch echt meer stil, of loop relatief langzaam)

tot slot, om even terug te gaan naar de hond. Die tong help enorm om warmte kwijt te raken dus dat doen ze als ze net binnen komen, flink hijgen en die tong eruit en dan zijn ze weer afgekoeld.

Maar je hebt wel een punt, mijn kat loopt ook zo in en uit
amigo