hoe komt t dat vliegen aan het plafond blijven"plakken".

en op ramen en onderste boven onder tafels e.d.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5K

Het beste antwoord

Vliegen hebben ruwe pootjes zodat ze overal grip op hebben.
Hier kun je een beeld zien van zo'n pootje,
"poot en voet van gewone huisvlieg; met de harige kussentjes (bovenaan) kan hij op verticaal glas lopen":

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Vlieg-uiteinde-poot-voet.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha gadverdamme wat vies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beter op glas en plafonds dan op je eten, toch? ;-)

Andere antwoorden (6)

Hun pootjes zijn zó plakkerig dat ze overal aan blijven plakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het plafond is zo ruw dat ze genoeg hou vast hebben om ondersteboven aan het plafond te hangen. Datzelfde geldt ook voor de onderkant van het tafelblad etc.etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je er op geslagen ???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij hebben ze van die ruwe pootjes met plakspul
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja joh, wat voor plakspul denk jij dan dat ze hebben?
Een vlieg heeft harige kussentjes (bovenaan op bijgevoegde foto ) waarmee hij op verticale oppervlakken blijft "plakken" en dus kan lopen.
13 jaar geleden
Aan de voet van een vlieg zitten twee sterke klauwen. En onder die klauwen zitten twee kleverige matjes.

De klauwen gebruikt hij als een grijphaak en de matjes op vlakke ondergrond. Zo kan hij aan alle vaste oppervlakken blijven "plakken".

Diezelfde matjes zijn overigens de grootste reden dat vliegen ziektekiemen kunnen overdragen.