Wat gebeurt er precies wanneer een lichaamsdeel van je 'slaapt' en waarom tintelt dat lichaamsdeel zo bij het herstellen ervan?

Duidelijk genoeg denk ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat wordt ook wel parasthesia genoemd.
Het heeft te maken met de afknelling van een zenuw. Dat geeft een vervelende gevoelssensatie.
AWM
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door het afknellen van de bloedbaan zal (door verbranding)een ophoping van co2 (kooldioxyde of koolzuurgas in de bloedbaan ontstaan.
Die CO2 zorgt voor die tinteling ook het afknellen van zenuwbanen kan leiden tot een tintelent gevoel (carpaal tunnel syndroom)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Sorry, maar dit is echt volstrekte onzin. C02 heeft er niets mee te maken, en dat tintelt trouwens niet, behalve in de Cola.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@loenie dat van die zenuwbanen staat er bij om aan te geven dat dat ook tinteling kan veroorzaken.
Als duikinstructeur heb ik geleerd en onderwezen dat het inderdaad een goed voorbeeld is met die cola. Daarmee geef ik tijdens de les aan hoe een gas (in dit geval CO2)opgelost in een vloeistof kan ontsnappen (door daling van druk tijdens opstijgen0 en eenmaal in de bloedbaan kan zorgen voor veel ellende.
Door lucht in te ademen nemen we ca 76 procent stikstof en 21 procent zuurstof (en nog wat edelgassen) tot ons. bij uitademing is het zuurstof gehalte gedaald tot zo`n 19 procent. Die ontbrekende procenten zijn co2 geworden als zijnde afval (product van verbranding samen met water.
Als jij van mneing bent dat hetgeen ik beweer volstrekte onzin is, dan wordt het tijd voor jou de theorielessen te komen draaien.Misschien weet je ook nog veel over gas mengsles en hun uitwerking onder hoge hydrostatische druk.
Bij een verzadiging van stikstof waarbij dezelfde tintelingen ontstaan alleen door een ander gas omdat stikstof onder druk wordt opgenomen net als de co2 in de cola, spreken we in de duikerij over staggers, worden die bellen groter dan praten we over bends en dat kan weer chokes tot gevol hebben tot je sterfft.
Ik beschik over een instructuerslicentie, EHBO aangevuld met behandling decompressie ziekten en jij wil beweren dat wat ik schrijf echt volstrekte onzin is.
Nou dan ben ik hee benieuwd naar jou bronnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik had het er als voorbeeld bijgezet waar die tinteling ook vandaan kan komen en ni et in verband willen brengen met gassen in vloeistoffen datgedeelte was voor antwoordman bedoeld die mijn vehaalr vostrekte onzin vindt maar verdergeen positieve bijdrage leverd.
Slapen van lichaamsdelen heeft te maken met het feit dat een ader wordt bekneld. Daardoor krijgen de spier en zenuwen tijdelijk geen bloedtoevoer meer (of heel weinig).

Op het moment dat er weer wel bloedtoever is, ontstaat in combinatie met druk of beweging dat tintelende gevoel. De zenuwen krijgen weer heel veel prikkels die normaal worden opgevangen wanneer het bloed blijft stromen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt doordat er geen goede doorbloeding plaats vind en het tintelen komt doordat het bloed daarna weer zijn gewoonlijke weg wil volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat komt, er zit ver in je bloed een soort van dorpje... Zodra jij op staat komt dat dorpje in beweging, de mensjes die in dat dorp wonen komen dan verschrikt met hun speren naar buiten en beginnen in het wilde weg te prikken, vandaar dat prikkelende gevoel, duidelijk genoeg dacht ik zo...