Waar zit het vet in een bierbuik?

Sommige mannen (en vrouwen?) hebben een bierbuik. Daar is dan vet in opgeslagen, maar waar zit dat vet dan precies? Is dat globaal verdeeld dóór heel de buikholte of zit het vet echt bovenop net onder de huid?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bierbuik

Picture for question
erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie
8.7K

Antwoorden (1)

Het is verdeeld door de hele buikholte.

Er zijn twee soorten vet, die zich in of rondom de maagstreek bevinden. De eerste soort is de vorm die ervoor zorgt dat je buikspieren niet meer zichtbaar worden en noemt men subcutaan vet en bevindt zich direct onder de huid en bovenop je buikspieren.

De tweede soort noemt men visceraal vet en die bevindt zich dieper in de buikspieren en rondom de organen. Visceraal vet zorgt bij bepaalde mannen voor het uitzettende "bierbuik" effect, waarbij de buik recht naar voren gaat staan en je aan de achterkant van een persoon niet ziet, dat hij zo'n dikke pens heeft. Dit vet voelt stevig en hard aan als je erop drukt.

Beide soorten vet zijn door meerder studies aantoonbaar ongezond voor je, maar visceraal vet is wetenschappelijk aangetoond nog gevaarlijker te zijn dan subcutaan vet. Beide soorten vet verhogen de kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, verhoogde bloeddruk, beroertes, slaap apneu, verschillende vormen van kanker en andere degeneratieve ziektes.
SimonV
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Het lijkt er dan op dan op die dikke man van het plaatje het vet grotendeels visceraal is of zou er ook zo veel vet tussen de spieren en de huid kunnen zitten?
SimonV
7 jaar geleden
Het is vooral visceraal.
Anders zou je spreken van subcutaan vet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vervolgvraagje hierop:
Ik heb niet of nauwelijks visceraal vet (heb ik laten opmeten) maar wel buikvet direct onder me huid. Zo is me navel best/erg diep en kost het ong. 5 tot 10 cm diepte voordat ik bij me buikspieren kom. Waardoor wordt dit veroorzaakt? Ik bedoel niet oorzaak van buikvet over het algemeen. Maar oorzaak dat ik niet of nauwelijks visceraal vet heb en wel direct onder me huid. Want ik ga er van uit dat er weer andere redenen bestaan waarom er visceraal vet ontstaat (anders had ik ze beide).
SimonV
7 jaar geleden
Je kunt deze vraag beter als nieuwe vraag op GV stellen. Nu leest vrijwel niemand deze.