Als een vis kleine beetjes zuurstof uit water haalt. Waarom kan een vis dan niet onze 21% zuurstof in de lucht ademen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1K
erotisi
7 jaar geleden
Kieuwen zijn zo gebouwd dat ze wel een vloeistof kunnen persen, maar geen lucht. Daarom kan er geen luchtstroom langsheen de bloedvaatjes gemaakt worden om voldoende zuurstofuitwisseling te hebben.
Een vis moet steeds water langs zijn kieuwen laten stromen, zodra hij boven water komt is er geen waterdruk meer, waardoor de kieuwen "aan elkaar plakken". zo kan de vis geen zuurstof opnemen uit het water. en dan stikt hij.
http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/361812/kieuwen-boven-water-ademen

Antwoorden (1)

Kieuwen hebben in tegenstelling tot longen water nodig om te kunnen functioneren. Als vissen lucht "inademen" dan drogen de kieuwen uit. Je kunt dit vergelijken met water in de longen krijgen. Longen moeten nl. droge lucht hebben om goed te functioneren.
jc54