Waarom hebben mensen met een donkere huid vaak ook een plattere neus?

Van Nederlanders wordt vaak gezegt dat ze een lange neus hebben, hoe kan het toch dat neuzen zo verschillend zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9.9K

Het beste antwoord

Dit is omdat de ingeademde lucht niet hoeft opgewarmd te worden (een langere neus betekent een langere omwarmtijd van de ingeademde lucht). In warme landen heb je geen opgewarmde lucht nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar eskimos hebben toch ook een platte neus?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihihihi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de eskimo's geldt; plat gezicht, typische ogen is genetisch. Dit is een aanpassing geweest aan de kou, maar blijkt dat het geen goede bescherming biedt.

Andere antwoorden (4)

genetisch bepaald?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de buschauffeur de deur vaakk net voor hun neus dicht deed, vroeger....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die hebben te lang in de zon gelegen.
op hun buik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutionair vormde de ‘westerse’ mens een grote smalle neus, in tegenstelling tot de Afrikaanse of Aziatische types. Met deze ontwikkeling lijkt het dat de natuur aan
fysiologische wensen wilde voldoen. De menselijke longen vragen lucht die ongeveer gelijk is aan de lichaamstemperatuur. Daarnaast moet de ingeademde lucht aan een bepaalde vochtigheidsgraat voldoen. Mensen die van oorsprong uit bepaalde gebieden komen hoefden niet aan deze ‘omvorming’ van inhalatielucht te voldoen. Zo is bijvoorbeeld de neus in een, van oorsprong, woestijnbevolking in regel groot en smal. Door een lange passage langs de neusslijmvliezen kan de geïnhaleerde lucht bevochtigd worden. De ‘westerling’ kan door zijn neusvorm, de relatief koele lucht opwarmen terwijl de brede neus van veel Afrikaanse of Aziatische volken een korte inhalatieroute kent. De lucht daar is immers al warm en vochtig genoeg.