Kunnen spinnen de dikte van hun draad veranderen/aanpassen?

Als het web van een spin bijvoorbeeld vaak kapot gaat en opnieuw moet beginnen wordt zijn web dan kleiner of gebruikt hij dan dunner draad, of is het draad altijd van dezelfde dikte?

erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie
SimonV
7 jaar geleden
De spinnen zijn in ieder geval wel in staat draden van verschillende diktes te produceren, dit omdat op iedere plek in het web weer een andere soort draad nodig kan zijn. http://dier-en-natuur.infonu.nl/insecten-en-ongedierte/63734-spinnen-vriend-of-vijand.html
SimonV
7 jaar geleden
Een spin lijkt wel enigszins "intelligent":
Als een groot web stuk gaat en er genoeg prooidieren zijn, zal de spin daarna een kleiner web maken. En het dier maakt soms zelfs gebruik van een steen als tegengewicht: http://io9.gizmodo.com/terrifyingly-brilliant-spider-creates-stunningly-advanc-1643278204

Antwoorden (1)

De variatie in de te spinnen draad is bij een spin enorm, ze zijn instaat dezelfde dikte terug aan te brengen als ook een andere draad dikte te gebruiken, alles is afhankelijk van de plaats waar het web zich bevind (weersinvloed meer wind dikkere draad etc.) en de hoeveelheid voedsel de spin heeft gehad (geen eten geen reserves om een draad te spannen).

Ook heeft de spin de mogelijkheid om nieuwe draden al dan niet te voorzien van kleefstof en ook dit is variabel naargelang de dieren die de spin wil en kan vangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
De vraag gaat over opnieuw moeten beginnen.
Na stormschade bouwen ze dus een web met een dikkere draad?
Heb je hier een bron van?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@SimonV Goed lezen, waar heb ik het over reparatie? Daarnaast schrijf ik nergens dat ze na een storm een dikkere draad gebruiken echter is een web vernield en wil de spin een nieuw web weven dan zullen ze bij een sterkere wind een dikkere draad moeten gebruiken alleen al om de afstanden te kunnen overbruggen zonder dat telkens de draad knapt. bron: Spinnenhouders aangesloten bij de vereniging voor reptielen en geleedpotige Lacerta.
SimonV
7 jaar geleden
Interessant!
Ik heb hard gezocht naar een bron voor dit soort informatie maar nergens kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om dit te vinden zal je naar Utrecht moeten en in de bibliotheek van Lacerta moeten gaan rondneuzen, op internet is er heel weinig over te vinden.
SimonV
7 jaar geleden
Jammer. Bedankt voor de tip.
Thecis
7 jaar geleden
@SimonV, alhoewel ik de bronvermelding van theod niet veel waard vind (zoek het maar op in het archief, dan zie je dat ik gelijk heb), heeft hij wel gelijk. Als je maar in andere talen zoekt. Vanuit de engelse wiki:
Most spiders vary the thickness and stickiness of their silk for different uses.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spider_silk Hier is wat meer uitleg gegeven:
https://en.wikipedia.org/wiki/Spider_silk#Types_of_silk
Waar het op neer komt, is er 7 verschillende glands zijn waarmee spinnen hun web kunnen maken. Alleen zijn er geen spinnen die alle 7 soorten glands bezitten. De Argiope argentata bezit 5 soorten waarmee een tal van soorten web mogelijk zijn. @theod
Dit had je ook zelf kunnen doen...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis Waarom zou ik iets op het internet op gaan zoeken (buitenlands) als ik het in het Nederlands voorhanden heb. Dat die bron niet direct hier geplaatst kan worden maakt het antwoord niets minder waard en nergens in de regels staat dat ik buitenlandse bronnen moet gebruiken.