Zijn er dieren die sporten?

Wij mensen kijken wie het beste kan voetballen of hardlopen.. of noem maar op.

Zijn er dieren die dat ook doen? En dan niet om te territorium af te bakenen, maar puur voor de ontspanning.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.9K

Het beste antwoord

Volgens mij kijken wilde paarden wel wie er het hardst kan lopen. Ik bedoel dat ze met een soortgenoot een hardloopwedstrijd houden. Jonge olifanten worstelen met elkaar met hun slurven. Ik denk dat veel jonge dieren met elkaar wedijveren wie de snelste en de sterkste is net als de mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wedijveren, is wellicht een betere woordkeus dan mijn 'sporten' dankjewel

Andere antwoorden (10)

Een dier doet niet aan sport. Althans nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee. Zo gek zijn dieren niet.

Het is wel zo dat bijvoorbeeld jonge dieren als leeuwenwelpjes met elkaar stoeien en soms achter elkaar aan rennen, maar dat zou ik geen sport willen noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat wel een soort sporten. Niet vergelijkbaar misschien met een serieuze competitie, maar wel met een vriendschappelijk potje voetbal, toch?
Wat dacht je van honden? Lekker achter de bal aanrennen! Pure ontspanning.

Toegevoegd na 54 seconden:
En wat te denken van dolfijnen?

Die doen aan schoonzwemmen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahah leuk gevonden plusje terug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor, die honden moeten net als mensen af en toe lekker rennen, anders worden ze te dik en krijgen allerlei klachten. Ze doen echt aan sport.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor dat plaatje, haha!
Paarden en honden die rennen... maar ja, dat is voor ONS mensen de sport...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dieren zijn wat dat betreft niet prestatiegericht. Er wordt wel gesport mét dieren, hondenrennen, renpaarden e.d. Maar dan is het meer de prestatie van de eigenaar.
Roofdieren lopen om het hardst tegen hun prooidieren, maar dat heeft weer niets met sport te maken.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sport is toch niet altijd prestatiegericht? Je kan toch ook lekker een potje voetballen samen voor het plezier?
Jazeker. Zo kennen we de snelwandelende tak, de schuttersvis, de springbok, de strandloper en niet te vergeten, de kleiduif!
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat doet de GGWT?
AWM
13 jaar geleden
Dat is eigenlijk een vibra-tor, maar dat kun je geen sport noemen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kan het niet laten, ikwil absoluut de miereneuker in dit verband ook noemen.
AWM
13 jaar geleden
@Ineke: Dat is geen sport, dat is een hobby :)
Ja hoor, kangaroes schijnen idd graag te boksen en doen dat ook wel tegen mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker,
Sporten kan je het voor een dier niet echt noemen
Dat is meer beweging.

Denk maar aan honden die rennen naar een bal,
Konijnen die hard rennen en gekke sprongen maken op het gras,
Of een hamster die rent in een molentje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja mijn degus die sporten de hele dag door, hardlopen in zo een draaiding en springen van het ene plankje op het andere ...dus echte sportieve diertjes;)

Toegevoegd na 6 minuten:
het zal toch ergens goed voor zijn, voor hun gezondheid...dus is het in mijn ogen sporten al doen ze het vast niet met het bewustzijn zoals wij sport benoemen en doen...maar je kan het wel vergelijken dat ze sporten...:)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, daar kunnen dieren niet aan beginnen... Die hebben al hun energie nodig om in leven te blijven...voedsel zoeken, warm blijven, zich voortplanten....
Vroeger was dat trouwens bij de mens niet anders.... en onze sporten zijn dan ook niets anders dan rudimentaire overblijfselen van de jacht...of territoriale strijd...