Nee. Ze kunnen van kleur veranderen. Maar ze kunnen niet zomaar elke kleur aannemen die ze willen. De huid bevat pigment cellen welke bepaalde kleuren hebben. Op basis van hun normale leefgebied hebben ze per soort 7 tijd van het jaar bepaalde kleuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hij kan bijv. niet knalrood worden. Een kameleon is geëvolueerd in een bepaalde natuurlijke kleurenwereld, en hij neemt dus de kleuren aan van de natuurlijke omgeving om hem heen. Zijn 'truc' is niet op te vallen, dus schaduw/bladeren/achtergrondkleur van zijn directe omgeving aannemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door ‘pigment zakjes’ in de huid kan een kameleon veel kleuren aannemen maar niet zomaar elke kleur. De pigment zakjes die kunnen ze samentrekken, waardoor een kleur niet meer zichtbaar is, of losser maken, zodat er meer van de kleur zichtbaar is. Kijk maar eens naar dit filmpje, echt erg mooi te zien.
http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=548242
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doet me denken aan een reclame een paar jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk is ie he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.
Nee, een kameleon kan wel van kleur veranderen, maar kan niet alle kleuren aannemen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een Jemen kameleon kan niet elke kleur worden. Hij kan ook niet egaal één kleur worden behalve egaal groen. De basiskleur voor een Jemen kameleon is lichtgroen. Deze kleur nemen ze aan als ze in rust zijn.
Als ze jong zijn, laten ze alleen lichtgroen en donkergroen zien. Ze kunnen vlekkerig donkergroen worden over hun hele lichaam, of donkergroene verticale banden krijgen over hun lijf en staart.
Vrij kort daarna kunnen zij ook oranje vlekjes maken over het midden van hun flank. Ze kunnen ook een vorm van bruin.
Als ze ouder worden ontwikkelen ze ook een azuurblauwe kleur, felgeel en oranjegeel. Deze kleuren zijn te zien als grote ronde vlekken (voornamelijk geel), kleine vlekken (voornamelijk donkergroen en blauw) en individuele gekleurde cellen van alle kleuren. Ze kunnen ook zo donkergroen worden dat het bijna zwart is. Dit kan over het hele lichaam zijn, of alleen op bepaalde punten.