Wat is de volgende stap in onze evolutie?

ervan uitgaande dat de evolutietheorie bestaat, gelieve geen antwoorden die zeggen dat ik van adam en eva kom of buitenaardse wezens die ons op deze planeet hebben gezet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

De evolutie van de mens is tot stilstand gekomen, zo concludeert een gerenommeerde Britse geneticus. Professor Steve Jones van het University College in Londen presenteerde zijn opmerkelijke visie deze week in een lezing met de titel 'De menselijke evolutie is voorbij'.

Jones baseert zijn voorspelling op het feit dat de belangrijkste voorwaarden voor een evolutieproces niet meer aanwezig zijn in de menselijke samenleving. Zo is er volgens de professor zeker in het westerse wereld geen sprake meer van natuurlijke selectie. "Vroeger stierf de helft van onze kinderen voor de leeftijd van 20 jaar", zo verklaart hij in de Britse krant The Independent.
"Nu wordt 98 procent ouder dan 21 jaar. Onze levensverwachting is zo goed dat we gemiddeld maar twee jaar langer zouden leven als we alle ongelukken en ziektes zouden kunnen uitbannen. Kortom: de dood is al lang geen vorm van natuurlijke selectie meer."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De verstandskiezen verdwijnen. We worden steeds haarlozer.

Heel veel dieren sterven uit.

De macht van de insecten neemt toe.

Het is de vraag of we als mens zullen overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Evolutie gaat niet met stappen, althans, niet in een mate dat wij die met het blote oog kunnen waarnemen. De meeste veranderingen binnen de soorten zijn heel, heel langzame processen.

Zo hebben we een aantal organen/kenmerken die we al tijden en tijden nauwelijks meer gebruiken, en die steeds meer rudimentair dreigen te worden, zoals onze verstandskiezen, onze blinde darm en onze lichaamsbeharing. Maar ook blonde haren, blauwe ogen en rode haren zullen vermoedelijk geen millennium meer overleven, en zeker geen twee, omdat het recessieve genen zijn en de mensen niet afgezonderd genoeg meer leven om dergelijke kenmerken nog langdurig te behouden. (Al zullen ze als atavisme af en toe weer terugkeren, zoals er ook nu nog af en toe iemand met een staartje geboren wordt).

Evolutie vind het best plaats daar waar de strijd om het bestaan het hardst is, en de zwakkeren , de minst goed uitgerusten, de kleinste kans hebben om zich voort te planten. Nu is de mens in staat zich voor een groot deel aan die evolutie te onttrekken doordat het in stand houden van zwakkeren en het stimuleren van de voortplanting waar dat van nature niet lukt bij uitstek menselijke kenmerken zijn (zonder daarover een waarde-oordeel uit te spreken). Dus hoewel je normaliter zou verwachten dat een volgende stap in de evolutie een grotere resistentie tegen bijvoorbeeld het veranderende milieu zou moeten zijn, houden we dat vermoedelijk zelf een beetje tegen door de mensen die nu om diezelfde reden zouden sterven of onvruchtbaar zouden zijn, toch in leven te houden en zich voort te laten planten, met alle medische middelen die ons daarvoor ter beschikking staan.

In plaats van een nieuwe stap in de evolutie (waar je dus niks van merkt trouwens) zullen we ons dus vermoedelijk eerder verbazen over het toenemen van het aantal chronisch zieke of overgevoelige mensen / kinderen. Dat zie je nu eigenlijk al een beetje, en dat zal vermoedelijk nog veel erger worden. Tenzij er natuurlijk op grote schaal iets drastisch gebeurt, waardoor we geforceerd worden een sprong te maken. De tijd zal het leren, maar wij met zijn allen maken het niet meer mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal met je eens Marleen. In de kern heb je gelijk, maar het voorkomen van organen die we niet gebruiken of minder hard nodig hebben, betekent niet ddat die geleidelijk verdwijnen. Althans, niet per definitie. Er moet volgens de wetten van evolutie dan een selectievoordeel zijn waardoor het beter is om ze te missen. En sommige zaken lijken rudimentair, maar de blinde darm heeft wel degelijk nog een functie in ons immuunsysteem. Evolutie verloopt veel meer met kleine schokjes dan altijd werd aangenomen. Althans, dit blijkt recent uit studies met fruitvliegjes. Daarbij is die evolutie wel degelijk te volgen trouwens en je kunt de evolutie ook omkeren door te spelen met de omstandigheden waaraan je de fruitvliegjes blootstelt. Het is zeker niet altijd een geleidelijk proces. Ook toeval speelt een grotere rol dan werd gedacht. Dit blijkt uit studies waarbij ze fruitvliegjes weer terug laten evolueren. Evolutie vind ook niet alleen plaats waar de strijd het hardst is. Dit zorgt wel voor selectiedruk en is daarmee een belangrijke factor voor evolutie. Evolutie van soorten speelt vooral een rol als de omstandigheden veranderen. Organismen die "toevallig" zijn aangepast aan de nieuwe omstandigheden zullen dan een groot voordeel hebben, terwijl ze voorheen wellicht de zwaksten waren. Het zijn volgens Darwin niet de sterksten die overleven, maar de best aangepasten (fittest). Verandert er weinig en is er geen specifieke selectiedruk, dan lijkt de evolutie stil te staan. De mens is daarbij net zo goed optimaal aangepast aan zijn omgeving als een olifant of aalscholver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt allemaal, uiteraard, alleen wou ik het niet te ingewikkeld maken. Het tempo waarbij we evolutie bij fruitvliegjes waar kunnen nemen echter, gaat voor mensen natuurlijk niet op. Er gaan sowieso ettelijke generaties overheen. Sprongen in de evolutie is weer een hoofdstuk apart (maar vinden ook niet in één generatie plaats) en evolutie is op GV al omstreden genoeg om het in een antwoord niet al te ingewikkeld te maken denk ik. Maar in elk geval bedankt voor de aanvulling.
Evolutie gaat meestal niet in stappen, maar in heel veel heel kleine veranderingetjes. Behalve dan als er in een "korte" tijd veel diersoorten uitsterven door bijvoorbeeld een meteorietinslag. Dan is er ruimte voor het ontstaan van veel nieuwe soorten tegelijkertijd.

Die eerstvolgende massa-uitsterving is momenteel gaande. Als de mensheid die zelf wel overleefd, is te verwachten dat er alleen nieuwe soorten ontstaan die bestand zijn tegen de mens: ziektes, ongedierte, onkruid en huisdieren.

Toegevoegd na 4 minuten:
De mens zelf zal trouwens een grote evolutie-stap maken als een deel van ons gewichtloos in de ruimte gaat leven voor een paar miljoen jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er vindt geen verdere evolutie plaats als de mens de voordelen van veranderingen tegenwerkt. Bijv.: als mensen die niet werken en/of leren, niet verarmen en doodgaan, dan is die weg voor verbetering van de soort afgesloten. De welvaartsmaatschappij is de doodklap voor de soort, omdat het de negatieve invloeden de vrije baan geeft (we groeien dicht en worden voor val alles en nog wat beschermd), maar de positieve mogelijkheden compenseert. N.m.m. wacht de mens als soort een risicovolle toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Survival of the fittest zal blijven, alleen zal 'fittest' niet meer gaan om het sterkste lichaam. De overlevers houden stand om andere redenen: of zij zijn het slimst of kunnen het beste met computers en andere nieuwe (digitale) ontwikkelingen omgaan. Het lichaam zal zich dan vooral ontwikkelen om onze hersenen en bepaalde zintuigen te laten functioneren, i.p.v. te kunnen vechten, hard rennen of ander zwaar fysiek arbeid te verrichten. Dat is ook niet meer nodig want machines nemen meer en meer fysieke arbeid van de mens over. We hoeven alleen nog maar te zitten en alles van achter computers of iets dergelijks te bedienen en regelen.
We hebben dus ook minder voedingsstoffen nodig. Bovendien worden deze voedingsstoffen meer en meer geraffineerd aangeboden. Het spijsverteringsstelsel zal dus ook degenereren.
Voortplanting zal ook minimaal worden. Zodra we de telomeren helemaal zullen kunnen doorgronden, vinden we vast een manier om onszelf onsterfelijk te maken of in ieder geval honderden jaren extra te geven.
Ik denk dus dat de volgende stap in de evolutie zal zijn dat het lichaam onbelangrijk en kleiner wordt en het hoofd met hersenen, ogen en oren steeds groter. (hee, waar doet me dat aan denken : )

Of hebben we ons voor die tijd al naar de kl... geholpen doordat we onze leefomgeving zo vervuild en uitgeput hebben dat we er niet meer kunnen leven.....??