Bijen en hommels eten en verzamelen vooral stuifmeel van bloemen en de nectar er van, wat over is wordt opgeslagen als honing, dat eigenlijk nectar en bijenspuug is, verders als stuifmeel en bijenwas.
Wespen zijn alleseters, vooral zoete stoffen en dranken, wat veel mensen niet weten, is dat wespen heel veel insecten vangen en eten, met hun scherpe kaken, bijten ze de kop er af, de rest gaat als voedsel voor de larven naar het nest.
Maar verders alles wat vlees of vis is, liefst rauw.
Ze knippen met hun scherpe kaken er stukjes uit en ook dit gaat naar hun nest voor voedsel voor de wespen larven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bijen eten vooral nectar. Dat is een zoete vloeistof die ze uit bloemen halen. Met hun lange tong zuigen ze de zoete vloeistof op. Die vloeistof halen ze uit de bloemkroon, wat in de bloem zit. Die zoete vloeistof, nectar, slaan ze op in een speciale maag.
Deze speciale maag noemen we de honingmaag. Maar aan alleen nectar hebben ze niet genoeg. Ook verzamelen ze af en toe ook pollen of stuifmeel. Als ze genoeg hebben gegeten vliegen de bijen terug naar hun bijenkorf. Ze geven elkaar via de mond het vloeistof door. In hun honing magen word de nectar heel langzaam
omgezet in…honing!!

Wespen leven van nectar, honingdauw van luizen, stuifmeel, plantensap, vruchtvlees en sap van rijpe vruchten (peren, pruimen onder andere), maar ook van vloeibare zoete voedings- en genotmiddelen bestemd voor menselijke consumptie (limonade, stroop en dergelijke). Het stuifmeel wordt meestal niet verzameld. Sommige wespensoorten beschadigen de planten om bij het sap te kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij eten nectar en daar maken ze uiteindelijk honing van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijen/hommels verkrijgen hun voedsel uit nectar en stuifmeel van bloemen

Wespen eten: vliegen, honingdauw van luizen, stuifmeel, plantensap, vruchtvlees en sap van rijpe vruchten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wespen zijn gek op rauw vlees, gegrilde vis en dergelijke.
Als wij (in Spanje) buiten eten, zetten we altijd een schaaltje met bijvoorbeeld visgraten op een hoekje, zodat ze zich daar lekker tegoed kunnen doen aan een maaltje.
Maar liever wachten we tot de wespen naar bed zijn, dat is toch iets relaxter :-)
Wespen zijn echte alleseters; ze hebben ook echte kaken waar ze stukjes mee uit hun voedsel happen.
Kijk maar eens op dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=aFLDQT7KmR0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wespen leven van nectar, honingdauw van luizen, stuifmeel, plantensap, vruchtvlees en sap van rijpe vruchten (peren, pruimen onder andere), maar ook van vloeibare zoete voedings- en genotmiddelen bestemd voor menselijke consumptie (limonade, stroop en dergelijke). Het stuifmeel wordt meestal niet verzameld. Sommige wespensoorten beschadigen de planten om bij het sap te kunnen komen.

De eiwitten, die de wespen nodig hebben voor de instandhouding van hun eigen lichaam, maar vooral voor de voeding van de larven, worden verkregen door het vangen en consumeren van andere insecten. Dit zijn vooral allerlei vliegensoorten.