slapen vissen nooit

Omdat ik net wakker werd.
en ik bedacht me net.
slapen vissen nooit???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (6)

Jawel hoor. Eigenlijk slapen alle dieren op een bepaald moment.

In bv koraal riffen gaan de vissen bij zonsondergang een schuilplekje vinden tussen de koralen en slapen daar tot de morgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vissen zijn koudbloedig en hebben minder energie nodig dan mensen, ze zijn dus minder snel geneigd te rusten. Vissen slapen dus wel maar niet zo intens als wij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker wel. Mijn goudvisjes slapen met de oogjes open en heel af en toe beweegt hun staartje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vissen slapen zeker.
Het kan verschillen per soort of ze al zwemmend slapen of een beschut plekje opzoeken.
En als vissen slapen doen ze dit met hun ogen open
Als mens zul je dus niet of nauwelijks kunnen zien of de vis slaapt of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij is een voorbeeld van slapende verpeegstershaaien in de baai van Yukantan.
Ze liggen dan op de bodembij de opening van de grod in de stroming omdat ze wel moeten kunnen blijven ventileren. Uit het water wat dan door de stroming door de kieuwen stroomt krijgen ze dan zuurstof.
Als s`winters het ijs op de sloten komt kruipen de vissen in de modder tot het water weer warmer wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen gemakkelijke vraag! Het antwoord hangt af van wat je onder "slapen" wil verstaan. Vermits vissen geen oogleden hebben, kunnen ze hun ogen alleszins niet sluiten zoals wij doen als we slapen. Wanneer wij slapen, dan vertonen onze hersenen bovendien een bepaalde zenuwactiviteit in een gebied van de hersenen dat men de neocortex noemt. Vissen hebben zo geen ontwikkelde neocortex als wij en vertonen dus ook niet de typische hersenactiviteit die wij hebben als we slapen. Dus op grond van het feit dat vissen hun ogen niet kunnen sluiten en ook geen typische "slaap" hersenactiviteit vertonen, kan men stellen dat vissen niet slapen. Toch is dit antwoord iets te eenvoudig, want als men slapen eerder definieert als een rusttoestand gekenmerkt door (1) een (sterk) verminderde stofwisseling, (2) een (sterk) verminderde fysische activiteit, (3) een (sterk) verminderde reactie op bepaalde omgevingsprikkels en (4) het aannemen van een "rusthouding", dan zijn er heel wat vissoorten die wel degelijk "slapen". Het beste voorbeeld daarvan zijn de papegaaivissen: deze vissen zoeken 's nachts een rustplaats uit (meestal een holte tussen koralen of in rotsen) en omhullen zich dan met een slijmlaag (een soort "deken" als je wil!). Daarin overnachten ze dan vrijwel bewegingsloos en in die toestand reageren ze ook maar zeer zwak op uitwendige prikkels. De volgende ochtend kruipen ze dan uit hun slijmomhulsel en holte om weer gewoon te gaan rondzwemmen. Een andere voorbeeld zijn tilapia's: in aquaria "rusten" deze vissen 's nachts op de bodem en ze vertonen dan een lagere ademhaling terwijl ze ook weinig of niet reageren op uitwendige prikkels.

Heel wat andere vissen vertonen echter in het geheel geen slaapgedrag. Tonijn en sommige haaien stoppen bv. nooit met rondzwemmen. In dergelijke gevallen is het niet mogelijk om nog van slapen te spreken natuurlijk. Ook blinde grottenvissen lijken nooit te slapen.

Kortom het antwoord op je vraag is een beetje dubbelzinning: ja sommige vissen lijken een gedrag te vertonen dat we kunnen omschrijven als een vorm van slapen, maar van sommige andere vissen kunnen we vrijwel zeker zeggen dat ze geen slaapgedrag hebben.