Hoeveel meter haar heeft een mens?

Als je echt alle haren meeneemt dus ook de bijna onzichtbare donshaartjes hoeveel meter haar heeft dan een gemiddeld mens?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Antwoorden (1)

Mensen zijn de trotse bezitters van ongeveer twee miljoen haren. Alleen onze lippen, handpalmen en voetzolen zijn onbehaard.

De hoeveelheid haargroei en de locatie daarvan is bij ieder mens verschillend. Er zijn veel factoren die de menselijke haargroei bepalen. Zoals leeftijd, de plaats op het lichaam, erfelijkheid en hormonale invloeden. Het gebruik van hormoonpreparaten of bepaalde medicijnen kunnen haargroei ook beïnvloeden. Er zijn mensen met hirsutisme en hypertrichose, maar ook die alopecia totalis hebben. Haar is verschillend van lengte, dikte en kleur. Dit alles bepaalt waarom de een meer beharing heeft en waarom het haar bij een ander sneller groeit.

De lengte van al die haren is dus zó verschillend dat er geen gemiddelde lengte in meters kan worden gegeven. De vrouw met het langst gemeten hoofdhaar bleek vijf meter en drieënzestig centimeter te hebben, en de man met het langste hoofdhaar zelfs zes meter en dertig centimeter.

Lichaamshaar heeft een levensduur van zes maanden, terwijl hoofdharen bij sommige vrouwen tot wel zeven jaar kunnen blijven zitten. De gemiddelde lengte van schaamhaar is 1,3 tot 2,4 centimeter.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Met maar 5mm zou je al op 10.000 meter (10km) uitkomen. Dat zou je niet zeggen.